Notícies

Dipsalut realitza cinc mil trucades de seguiment a persones grans i amb malalties cròniques

Foto : Dipsalut realitza cinc mil trucades de seguiment a persones grans i amb malalties cròniques

El Servei Local de Teleassistència gestionat per Dipsalut ha reforçat el seguiment als usuaris que tenen més risc de presentar complicacions greus en cas d'infecció per la COVID-19

L'Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona també du a terme un seguit d'accions de suport als ajuntaments en la lluita contra la COVID-19, entre les quals es troba la donació de trenta mil mascaretes per protegir el personal de serveis essencials, l'enviament de material informatiu sobre recomanacions d'higiene i prevenció o el reforç del Servei Local de Teleassistència, entre d'altres

Des que el 12 de març passat es van activar el Pla PROCICAT i el Pla de Contingència del Servei Local de Teleassistència, gestionat per Dipsalut, l'Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona, amb motiu del coronavirus, s'han dut a terme 4.965 trucades de seguiment a les persones usuàries de la teleassistència pública de les comarques gironines (segons dades recollides el 2 d'abril).

La prioritat és detectar, amb celeritat i per actuar amb immediatesa, diferents situacions de risc o d'emergència que puguin sorgir, com ara urgències mèdiques o circumstàncies especials associades, per exemple, a la manca de cobertura de necessitats bàsiques, entre d'altres.

El seguiment i l'atenció a les persones usuàries es fa en coordinació amb els serveis socials de cada comarca o municipi. En la gestió d'aquestes emergències, segons cada situació, el Servei Local de Teleassistència mobilitza les unitats mòbils del servei (que compten amb els equips de protecció individual reglamentaris) o posa a disposició dels usuaris altres recursos públics d'emergències, així com el contacte amb els familiars que la persona usuària hagi indicat.

Des del 12 de març i fins al 2 d'abril, s'han atès 426 emergències, de les quals 17 estan relacionades amb el coronavirus, que es gestionen amb el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) perquè es pugui actuar segons les característiques de cada cas.

Els professionals del centre d'atenció del servei també s'encarreguen de donar consells de prevenció, resoldre els dubtes de les persones usuàries, informar de la simptomatologia de la COVID-19 i subratllar la importància de contactar immediatament amb el centre si se sospita que es té la malaltia. També es posen a disposició de les persones usuàries per poder assegurar el seu benestar, tant pel que fa a necessitats materials urgents, com també d'acompanyament emocional. Bona part de les persones usuàries viuen soles (el 51,91 %) i, en aquestes setmanes, amb molt poca (o cap) possibilitat d'interacció social.

A més, mentre duri la situació d'emergència, el Servei Local de Teleassistència ha habilitat una línia gratuïta 900 de manera excepcional. Aquest servei està adreçat a persones que viuen soles i amb factors que s'associen a un risc més gran de presentar complicacions si contrauen la COVID-19 i que no compten amb el servei de teleassistència a la seva llar. També va dirigit a persones a les quals s'ha diagnosticat la malaltia. A l'altre costat del telèfon s'hi troba l'equip de professionals del Centre d'Atenció del Servei Local de Teleassistència a les comarques gironines. Qui estigui interessat a disposar-ne (afectats o familiars) s'ha d'adreçar als serveis socials municipals o comarcals. Allà li donaran la informació detallada i, si escau, li tramitaran l'alta.

Fins al 3 d'abril, s'han rebut 233 sol·licituds de servei en aquesta línia 900, amb una mitjana de quaranta sol·licituds d'alta al dia.

 

Altres accions de suport als ajuntaments gironins

Des de la Xarxa d'Agents de Salut Pública Municipal i la resta d'àrees de Dipsalut també s'està en contacte permanent amb els consistoris i altres actors del territori per compartir necessitats i proporcionar suport en tot allò que sigui possible.

Dipsalut ha comprat més de trenta mil mascaretes de seguretat reutilitzables, confeccionades amb teixit antivíric homologat. Les està enviant als ajuntaments de la demarcació i als serveis socials comarcals per tal de pal·liar la manca de material de protecció per a professionals d'atenció directa.

Deu mil d'aquestes mascaretes han estat confeccionades per tallers especialitzats. Les altres vint mil, les han cosit voluntaris de Mascaretes Solidàries Girona, coordinats per l'escola de disseny de moda Qcostura i l'Assemblea Nacional Catalana (ANC) de Girona. Els materials per elaborar-les s'han comprat a un fabricant de roba tècnica per a quiròfans i sales blanques.

En col·laboració amb el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, s'ha elaborat una guia amb les pautes a seguir per a la desinfecció d'espais públics i establiments considerats de risc. La documentació s'ha enviat als ajuntaments, alhora que es procura resoldre els dubtes que els puguin sorgir sobre aquesta qüestió.

També se'ls han transmès les recomanacions d'higiene i prevenció que han de seguir els establiments d'alimentació i altres comerços que poden mantenir-se oberts. S'han elaborat cartells i infografies amb les normes bàsiques d'autoprotecció, dirigits especialment als clients. Aquest material s'ha fet arribar als consistoris per tal que el distribueixin als comerços i es posi a l'entrada i a altres punts ben visibles dels establiments. A més, es demana que es difongui per altres canals de comunicació a fi que la informació arribi al gruix de la ciutadania.

El Servei d'Emergències Psicològiques treballa en una línia específica d'atenció al personal sanitari. A més, es difonen recomanacions per preservar la salut psicològica i emocional en el moment actual, dirigides a tota la població. Amb aquesta mateixa intenció, des del programa d'educació per a la salut «Sigues tu» s'ha proposat un directori de recursos pedagògics per treballar la salut psicològica i emocional dels infants, adolescents i joves. Aquest directori s'ha enviat als centres educatius per tal que el comparteixin amb les famílies. També s'està promovent l'activitat física a casa, a través de l'equip de dinamitzadors dels parcs urbans de salut i les xarxes d'itineraris saludables.