Notícies

Dipsalut lliura trenta mil mascaretes per protegir el personal de serveis essencials

Foto : Dipsalut lliura trenta mil mascaretes per protegir el personal de serveis essencials

Es tracta de mascaretes no quirúrgiques, que s'estan distribuint als municipis de la demarcació. Serviran per protegir treballadors socials i de geriàtrics, policies locals, personal de brigades i altres professionals d'atenció directa.

L'Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona també du a terme atenció psicològica per la COVID-19 a professionals de l'àmbit sanitari, d'emergències, d'acció social, de sectors essencials i d'altres que estiguin suportant una alta pressió o càrrega emocional.

L'Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona ha comprat més de trenta mil mascaretes de seguretat reutilitzables, confeccionades amb teixit antivíric homologat. Les està enviant als ajuntaments de la demarcació i als serveis socials comarcals per pal·liar la manca de material de protecció per a professionals d'atenció directa.

Deu mil d'aquestes mascaretes han estat confeccionades per tallers especialitzats. Les altres vint mil, les han cosit voluntaris de Mascaretes Solidàries Girona, coordinats per l'escola de disseny de moda Qcostura i l'Assemblea Nacional Catalana (ANC) de Girona. Els materials per elaborar-les s'han comprat a un fabricant de roba tècnica per a quiròfans i sales blanques.

La primera entrega del material sanitari s'ha fet aquest divendres, 27 de març. Dipsalut ha lliurat dotze mil mascaretes als serveis socials de consorcis, consells comarcals i ajuntaments de la demarcació, que serviran per protegir treballadors socials, d'atenció domiciliària, de residències i geriàtrics i altre personal de primera línia d'atenció.

La resta de mascaretes es distribuirà en el decurs d'aquesta setmana entre els ajuntaments gironins. Aniran destinades a policies locals, personal de serveis de neteja viària, de brigades i altres professionals municipals dels serveis essencials. Es porten directament als municipis perquè les puguin fer servir al més aviat possible.

Dipsalut està gestionant una nova compra d'altres materials també necessaris, com guants, vestits de protecció i pantalles.


Atenció psicològica per la COVID-19

Dipsalut també ofereix un servei d'atenció psicològica a professionals de l'àmbit sanitari, d'emergències, d'acció social i de sectors essencials, i a ciutadans que estiguin suportant una alta pressió o càrrega emocional causada per l'emergència sanitària actual. Es tracta d'un servei telefònic totalment gratuït que du a terme l'equip de psicologia del Servei d'Emergències Psicològiques de Dipsalut.

El servei es demana trucant a un número de telèfon d'ús restringit que tenen tots els ajuntaments i altres possibles activadors de la demarcació. Només els responsables d'activació, doncs, poden sol·licitar-lo per a totes aquelles persones a les quals calgui (un cop informades i amb consentiment previ). Aquests activadors poden ser: alcaldes i alcaldesses, regidors o personal tècnic o administratiu en qui s'hagi delegat; comandaments de les policies locals i de protecció civil; responsables de serveis socials, tant locals com dels consells comarcals, i responsables de centres i serveis sanitaris.

Per a demandes d'atenció no urgents, qüestions que no es puguin atendre telefònicament en el moment i d'altres, es demana escriure un correu electrònic a suportcovid19@dipsalut.cat. Cal fer-hi constar la informació clau següent:  organisme que demana el servei, telèfon de contacte, breu descripció de la situació i horari de trucada preferent, que ha de ser de dilluns a divendres (de 9 a 13 h i de 16 a 20 h).


Altres accions de suport als ajuntaments gironins

Des de la Xarxa d'Agents de Salut Pública Municipal i la resta d'àrees de Dipsalut es manté un contacte permanent amb els consistoris i altres actors del territori per conèixer-ne les necessitats i proporcionar-los suport en tot el que sigui possible.

En col·laboració amb el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, s'ha elaborat una guia amb les pautes a seguir per a la desinfecció d'espais públics i establiments considerats de risc. La documentació s'ha enviat als ajuntaments, i es treballa per resoldre els dubtes que els puguin sorgir sobre aquesta qüestió.

També s'han enviat a establiments d'alimentació, i a altra mena de comerços que es mantenen oberts, recomanacions d'higiene i prevenció que han de seguir. S'han elaborat cartells i infografies amb les normes bàsiques d'autoprotecció, dirigits, especialment, als clients. Aquests materials s'han fet arribar als consistoris, que seran els encarregats de distribuir-los als comerços perquè aquests els enganxin a l'entrada o en altres punts ben visibles. També s'aconsella que aquestes informacions es difonguin per altres canals de comunicació, amb la finalitat que puguin arribar al gruix de la ciutadania.

Una altra de les actuacions que es promouen des de Dipsalut és el reforç del Servei Local de Teleassistència, per poder donar resposta a totes les emergències que sorgeixen, acompanyar les persones grans que estan soles i procurar que tinguin les necessitats bàsiques cobertes. Aquestes accions es fan en col·laboració amb els serveis socials municipals, consorcis d'acció social i consells comarcals.

El Servei d'Emergències Psicològiques treballa en una línia específica d'atenció al personal sanitari. Per mitjà d'aquest servei, es difonen entre la població recomanacions per preservar la salut psicològica i emocional en el moment actual. Amb aquesta mateixa intenció, a través del programa d'educació per a la salut «Sigues tu», s'ha proposat un directori de recursos pedagògics per treballar la salut psicològica i emocional dels infants, adolescents i joves. Aquest directori s'ha enviat als centres educatius per tal que el comparteixin amb les famílies. També s'està promovent l'activitat física a casa, a través de l'equip de dinamitzadors dels Parcs Urbans de Salut i les Xarxes d'Itineraris Saludables.