Notícies

La Diputació coordina un projecte ambiental i energètic europeu que podria comportar 5.000 nous llocs de treball i una inversió de 210 milions d’euros en vuit anys

Foto : La Diputació coordina un projecte ambiental i energètic europeu que podria comportar 5.000 nous llocs d

La Diputació de Girona està coordinant el Pacte dels alcaldes de les comarques gironines, un projecte impulsat per la Comissió Europea que tindrà un resultat doblement positiu: d’una banda, reduirà més d'un 20 % les emissions de CO2 abans del 2020, i, de l’altra, comportarà la creació de fins a 5.000 llocs de treball i una inversió de 210 milions d’euros en vuit anys per a les comarques gironines.

El projecte va ser oficialment presentat el passat dissabte a l’Auditori Viader de la Casa de Cultura de la Diputació de Girona. Han participat a la presentació el president de la Diputació, Jaume Torramadé; el vicepresident de la Diputació i diputat d’Acció Territorial, Miquel Calm; el president del CILMA, Jordi Iglesias; la directora general de Polítiques Ambientals, Marta Subirà, i una setantena de representants municipals. La presentació s’emmarca en la celebració del Dia del Pacte dels Alcaldes, que també se celebra al Parlament Europeu.

Cronologia del Pacte dels alcaldes

-L’any 2007, la Unió Europea anuncia l’aplicació de l’estratègia coneguda com a “20/20/20”, que pretén que abans del 2020 es redueixin les emissions de CO2 en un 20 %, que augmenti un 20 % l’eficiència energètica i que s’aconsegueixi que el 20 % de l’energia provingui de fonts d’energia renovables. Aquesta estratègia de mitigació del canvi climàtic, de millora de l’eficiència energètica i d’implantació d’energies renovables és també una oportunitat per a la reactivació econòmica i la creació de llocs de treball.

- El 2008, la Comissió Europea va presentar el projecte europeu Pacte dels alcaldes amb l’objectiu específic de reduir més d'un 20 % les emissions CO2 abans del 2020 i de donar suport a l’esforç dels ens locals en l’aplicació de polítiques d’energia sostenible. Aquest projecte té molt present que els ajuntaments tenen un paper decisiu a l’hora de disminuir els efectes del canvi climàtic, ja que el 80 % del consum energètic i de les emissions de CO2 està associat a l’activitat urbana. El projecte presenta un aspecte innovador: estableix una línia de col·laboració directa entre la Comissió Europea i els ajuntaments. Es crea, per tant, una estructura de governança multinivell.

-  La coordinació del projecte es porta a terme des de l’Oficina del Pacte dels Alcaldes (COMO), que té la seu a Brussel·les, amb el suport del Joint Research Centre (JRC) de la Comissió Europea, ubicat a  Ispra (Itàlia). En l’àmbit polític també hi donen suport el Comitè de les Regions, el Parlament Europeu i el Banc Europeu d’Inversions. Intervenen en el projecte els coordinadors del Pacte (territorials —províncies, regions...— i nacionals —instituts estatals, ministeris...), que donen orientació estratègica i suport tècnic i financer als municipis; els promotors del Pacte (xarxes i associacions), i els socis del Pacte (entitats i institucions, principalment tècniques, que aporten experiències i coneixements).

-  L'any 2012, la Diputació de Girona esdevé coordinadora territorial del Pacte i n’inicia la implementació a les comarques gironines. Aquesta implementació consta de diverses fases.

Fases de la implementació del Pacte dels alcaldes

1.  Contactar amb els 221 ajuntaments de les comarques gironines i explicar-los el Pacte dels alcaldes perquè s’hi adhereixin. En fer-ho, els ajuntaments aconseguiran:

a) Disposar d’una eina programàtica que els permetrà establir la política energètica que cal seguir fins al 2020. Aquesta eina establirà les bases d’aquelles accions i mesures tècniques i econòmiques que caldrà desenvolupar per part del municipi. Així, molts ajuntaments troben en el Pacte la forma de planificar les seves actuacions en matèria d’estalvi energètic, una necessitat urgent per a la majoria.

b) Mitjans financers i suport polític de la Comissió Europea.

Actualment, a la demarcació de Girona hi ha 110 municipis adherits, que suposen més del 60 % de la seva població. Es calcula que l’any que ve la pràctica totalitat  dels municipis gironins ja s’hi hauran adherit. En data 11 de juliol de 2012, hi ha a la Unió Europea 4.121 municipis adherits al Pacte, la qual cosa suposa una població de 165.099.335 persones (a l’Estat espanyol hi ha més d’un miler de municipis adherits, 255 dels quals són catalans).

2.      Els ajuntaments adopten el text del Pacte dels alcaldes i, abans que passi un any, han d’elaborar un inventari de referència d’emissions (IRE) i un pla d’acció per a les energies sostenibles (PAES). La Diputació, amb el suport del CILMA, redacta l'IRE dels 221 municipis gironins i finança la redacció dels PAES municipals amb 450.000 euros.

L’IRE recull que la demarcació de Girona, l’any 2005, va emetre 7.924.087 tones de CO2. L’objectiu és que el 2020 que aquesta xifra disminueixi fins a 6,4 milions. L’inventari quantifica principalment les emissions generades en: el transport urbà, els edificis residencials, el tractament de residus sòlids urbans i els edificis del sector terciari. De l'inventari se’n desprèn una dada rellevant: que quasi el 50 % de les emissions provenen del sector transport.

El PAES és un pla que descriu les accions que cal realitzar per assolir l’objectiu proposat. Dos dels àmbits en què es treballarà prioritàriament en una fase inicial són:

a) Millorar l’eficiència energètica en enllumenat públic. L'enllumenat públic suposa la principal despesa energètica dels ajuntaments.

b) Implantar la biomassa. La biomassa té un gran potencial a Girona, tant pel que fa a boscos públics (Ripollès i Cerdanya) com privats (Montseny i Gavarres). Suposa un gran estalvi de combustible (reducció de fins al 75 % del cost), i aporta importants avantatges en la gestió del bosc, en la creació de llocs de treball en l’àmbit forestal, i en la prevenció d’incendis.

La Unió Europea difon el missatge, que ha adoptat la Diputació de Girona, relatiu al fet que l’actuació de les administracions ha de ser exemplar per a la resta de la societat. Per exemple, un hotel que es plantegi renovar la caldera, segurament optarà per instal·lar-ne una de biomassa si veu que un equipament municipal funciona correctament amb aquest combustible.

3. Un cop es tinguin els PAES de cada municipi, la Diputació es compromet a treballar per al finançament, que podria ascendir a 210 milions d'euros i que comportaria la creació de fins a 5.000 llocs de treball. Aquest finançament arribarà mitjançant els programes d'ajuda financera establerts en el marc del Pacte dels alcaldes i mitjançant convenis amb Empreses de Serveis Energètics (ESE) que finançaran les inversions, amortitzant-les amb l'estalvi generat.

Si el sector privat entra en aquesta dinàmica, aquesta xifra augmentarà de forma exponencial. El Pacte ha de facilitar l’accés a un gran nombre d’iniciatives de finançament que s’estan posant en marxa a escala europea en el camp energètic. De moment, ja s’han presentat sol·licituds d’ajudes a la Fundación Biodiversidad (programa “Empleaverde”) per a la formació i l’ocupació en energies renovables per a PIME del sector turístic, i al Fondo del Carbono - FES CO2 per a la instal·lació de sis district heatings. S’està treballant en diferents projectes per concórrer a altres convocatòries de la Fundación Biodiversidad, Intelligent Energy (MLEI), EEEF-minielena del Fons d’Eficiència Energètica de la Unió Europea, i LIFE +.

 

Més informació:

http://www.pactodelosalcaldes.eu/index_es.html