S'hi fan recomanacions adaptades a perfils diversos, des de capitals de comarca fins a municipis costaners, que multipliquen la població durant els mesos d'estiu, i s'hi impulsa la creació de taules de treball
La iniciativa, impulsada per la Federació d'Organitzacions Empresarials de Girona (FOEG) amb el suport de la Diputació de Girona, compta amb un grup pilot de vint-i-sis municipis
El saló de sessions de la Diputació de Girona ha estat escenari aquest dimarts al matí de la presentació d'un manual de bones pràctiques en el marc de l'estudi estratègic sobre la distribució urbana de mercaderies (DUM) a la demarcació. Es tracta d'una eina que recull consells i recomanacions sobre diversos aspectes com les característiques de les zones de càrrega i descàrrega, els vehicles autoritzats, les senyalitzacions o les campanyes informatives.
Per tal d'elaborar aquest manual, s'han fet entrevistes a responsables de vint-i-sis ajuntaments gironins, que han servit per conèixer de primera mà les inquietuds dels gestors municipals de l'espai públic. Són municipis de perfils molt diversos, des de capitals de comarca fins a d'altres de costaners, que multipliquen la seva població durant la temporada turística.
Els municipis consultats són Banyoles, Begur, la Bisbal d'Empordà, Blanes, Cadaqués, Calonge i Sant Antoni, Castell-Platja d'Aro i s'Agaró, Castelló d'Empúries, l'Escala, Figueres, Girona, Llançà, Lloret de Mar, Olot, Palafrugell, Palamós, Pals, el Port de la Selva, Portbou, Puigcerdà, Ripoll, Roses, Sant Feliu de Guíxols, Santa Coloma de Farners, Torroella de Montgrí i Tossa de Mar.
La segona fase d'aquest projecte impulsat per la Federació d'Organitzacions Empresarials de Girona (FOEG) amb el suport de la Diputació de Girona també promou la creació de taules de treball en els municipis amb la participació de diversos agents, des de la policia local fins a àrees d'urbanisme, mobilitat o promoció econòmica, i també els representants de comerç, hostaleria i transportistes.
Tot plegat, amb l'objectiu de millorar la situació al territori de la distribució urbana de mercaderies, l'última part de la cadena de subministrament en què es reparteixen les mercaderies dins l'àmbit urbà.
L'acte ha comptat amb la participació del president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer; el vicepresident primer, Pau Presas; el vicepresident de la FOEG, Eduard Ayach, així com representants de la majoria dels municipis que integren el grup pilot de vint-i-sis municipis de la demarcació.
El president de la Diputació de Girona ha destacat: «El sector logístic té una importància estratègica en el nostre país i, en aquest sentit, és essencial avançar en el disseny estratègic de fórmules que permetin mantenir l'activitat a empreses i comerços del casc urbà, sense que això provoqui col·lapses de trànsit o empitjori la qualitat ambiental de l'entorn».
El vicepresident, Pau Presas, ha dit en la mateixa línia : «L'objectiu és treballar aprofitant les complementarietats i les sinergies dels agents implicats en la distribució urbana de mercaderies. Tots junts, administracions, transportistes i distribuïdors, comerços i establiments d'hostaleria i restauració, hem de ser capaços de trobar una solució sostenible que doni resposta als conflictes que s'hi produeixin habitualment».
«Hem d'incidir en la col·laboració entre les administracions públiques i les empreses privades per consensuar i compartir solucions en l'espai públic», ha destacat el vicepresident de la FOEG, Eduard Ayach.
El manual de bones pràctiques l'ha elaborat la consultora QGlobal de Costa Brava Centre, que s'ha encarregat de recollir les opinions de les diferents administracions públiques. D'entre les conclusions, s'ha destacat la necessitat de definir un sistema d'implantació d'una aplicació unificada o semiunificada per als diferents municipis i l'interès de molts municipis per la creació de microhubs i una catalogació estàndard dels diferents vehicles de distribució.