Notícies

Preestrena emotiva de Balandrau, vent salvatge a Camprodon

Foto : Fotografies: Lastormedia

El diputat Alfons Casamajó ha participat a la presentació de la pel·lícula aquest dilluns al Casal Camprodoní

Balandrau, vent salvatge s'ha preestrenat aquest dilluns al Casal Camprodoní en un acte carregat d'emoció i record. L'esdeveniment va reunir veïns i veïnes, familiars de les víctimes, cossos d'emergència, autoritats i totes aquelles persones que, d'una manera o altra, van viure de prop la tragèdia del Balandrau. L'acte va estar encapçalat pel conseller de Justícia i Qualitat Democràtica de la Generalitat de Catalunya, Ramon Espadaler; l'alcalde de Camprodon i delegat del Govern de la Generalitat de Catalunya a Girona, Xavier Guitart: el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Carles Ruiz, i el diputat de la Diputació de Girona Alfons Casamajó.

La pel·lícula, que s'estrena oficialment aquest divendres, 20 de febrer, als cinemes de tot el país, arriba coincidint amb el 25è aniversari dels fets que van commoure profundament la vila i la vall Camprodon i el conjunt del país. El film vol retre homenatge a les deu víctimes d'aquell 30 de desembre i posar en relleu la solidaritat i el compromís col·lectiu que es van viure durant aquells dies.

A la preestrena hi va assistir tot l'equip artístic i tècnic de la producció, encapçalat pel director, Fernando Trullols, i pels actors Álvaro Cervantes, Marc Martínez i Bruna Cusí, entre d'altres membres del repartiment. També hi va ser present Josep Maria Vilà, únic supervivent de la tragèdia, en un dels moments més emotius de la vetllada.

Abans de l'inici de la projecció, es va guardar un sentit minut de silenci en memòria de les víctimes. En el seu parlament, l'alcalde de Camprodon, Xavier Guitart, va destacar «la solidaritat mostrada per tothom durant aquells dies tràgics que ens van commoure profundament com a poble». Guitart també va agrair l'esforç de tothom per poder portar aquesta preestrena a Camprodon, i al Casal Camprodoní per poder-la acollir.

Per la seva banda, el director Fernando Trullols va explicar que la pel·lícula s'ha fet «amb el cor i des del respecte per tothom» i va remarcar que, tot i el dolor que va representar aquella tragèdia, el film vol ser també «un cant a la vida i un homenatge a les víctimes».

Pel diputat Alfons Casamajó, «aquesta pel·lícula es tot un homenatge i, sobretot, una reflexió col·lectiva sobre la força de la natura i la fragilitat humana. El Balandrau és, per a molts de nosaltres, una muntanya propera, gairebé familiar; un cim que forma part del nostre paisatge i de les nostres escapades. Però és també un recordatori poderós de com, en qüestió de minuts, el vent i la neu poden transformar un indret conegut en un escenari extrem».

«És de justícia reconèixer el paper imprescindible de les institucions que han fet possible aquest projecte. L'aposta per impulsar pel·lícules i documentals que preserven la memòria col·lectiva i donen veu a històries humanes de gran impacte no és només un suport econòmic: és un compromís cultural i social. Gràcies als ajuts públics i al treball coordinat entre administracions, aquest film ha pogut créixer amb rigor».

Durant l'acte es va tenir un record especial per a Siscu Carola, figura clau en les tasques de rescat i traspassat l'any 2024. La seva vídua i el seu fill Bernat _representat també a la pel·lícula_ van rebre un ram de flors de mans del director, enmig d'un llarg i emocionat aplaudiment per part del públic assistent.