
Empreses i entitats turístiques gironines es despleguen en missió promocional i comercial als Estats Units per incidir en els principals programadors i prescriptors pel client d'alta gamma nord-americà
Les estades dels turistes nord-americans a la demarcació de Girona creixen un 5 % en la temporada 2025
Del 29 de setembre al 3 d'octubre, el Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona, amb la col·laboració de l'Agència Catalana de Turisme, va impulsar als Estats Units una missió promocional i comercial per donar a conèixer a agents de viatge, programadors i prescriptors de viatges nord-americans l'oferta turística de la Costa Brava i el Pirineu de Girona. Enguany es va dur a terme un cicle de presentacions i trobades comercials a les ciutats de Miami, Dallas i Nova York.
En el cicle de trobades professionals (roadshow) van participar onze empreses turístiques gironines (Boutique Villas by Corredor Mató, Camiral, a Quinta do Lago Girona, Evenia Hotels, Fimed Holtes, Finca Victòria Hotel&Spa, Flateli, Hotel Alàbriga, Hotels CMC, Park Hotel San Jorge by Escampa Hotels, Turismon Travel i Visit Palafrugell) i cent vint agents i programadors d'agències de viatge com ProTravel Int, Fora, Departure Loung, Smart Fyers, Travel Edge, Montecito Village Travel i Frosch Vacations dels Estats Units.
Els professionals nord-americans van manifestar interès per conèixer productes i serveis turístics originals i autèntics, establiments d'allotjament d'alta gamma, activitats enogastronòmiques i culturals amb valor i diferents per a un client més exclusiu.
A cada ciutat s'organitzava una presentació de la destinació i de les empreses i entitats gironines participants, seguida d'un networking amb còctel. La delegació gironina anava encapçalada per Jordi Masquef, diputat de la Diputació de Girona i vicepresident del Patronat de Turisme Costa Brava Girona.
Masquef manifesta: «hem vingut als Estats Units per incidir en el que considerem un mercat prioritari, un mercat estratègic que ha anant incrementant en els darrers anys més del 50 %». Referint-se al perfil del visitant comenta: «és un client molt interessant, amb un nivell de despesa alt, que fa estades llargues i que viatja fora de temporada», i en aquest sentit apunta que «encaixa perfectament en el nostre target i estratègia de desestacionalitzar el turisme».
Aquesta sèrie d'actuacions estan programades dins del Pla d'accions 2025 de l'entitat per incidir en els mercats emissors internacionals de llarga distància d'alt valor i se sumen a les accions prèvies realitzades en aquest mercat com les fires United Soccer Coaches Convention a Chicago, específica de turisme esportiu; la North America Golf Tourism Convention a Alabama, del sector del golf; la Seatrade Cruise Global de Miami, del sector dels creuers, i la IMEX Amèrica a Las Vegas, dedicada al turisme de negocis, entre d'altres. A tres de les fires s'hi ha participat promocionant l'oferta de la destinació, amb resultats satisfactoris.
El turisme nord-americà, un mercat dinàmic i en progressió
Catalunya és la primera destinació de l'Estat espanyol receptora de turistes procedents dels Estats Units. El turista nord-americà viatja a Catalunya majoritàriament per vacances i oci, per experimentar completament la destinació. Té al nivell educatiu, pernocta principalment en hotels (el 85 %)i fonamentalment viatja sense paquet turístic.
Generalment viatja en parella o família i mostra interès per explorar noves destinacions des de la vessant cultural, enogastronòmica i també per gaudir de serveis i activitats d'alta gamma, que li aportin valor al viatge. El patró temporal dels viatges dels nord-americans a la destinació es concentra entre els mesos de maig i octubre, fet que contribueix a la desestacionalització. L'ús dels canals de reserva online és el mes freqüent entre els viatgers a l'hora de comprar els diferents components del viatge.
El 2025 es destaca l'elevada connectivitat entre Estats Units i Catalunya, que connecta amb vols directes deu ciutats nord-americanes amb Barcelona. Les principals rutes son amb Miami, Nova York i Dallas, ciutats amb més freqüències i accessibilitat amb l'aeroport català.
Segons dades d'Eurecat, a través de la plataforma TDS, de gener a agost de 2025 la demarcació de Girona ha registrat 64.825 turistes procedents d'Estats Units que han generat 185.582 pernoctacions en els establiments d'allotjament turístic reglats, dada que representa un 5 % més que en el mateix període de 2024. A remarcar que el mes de juny ha estat el mes amb més nombre d'estades de nord-americans registrades a la destinació amb prop de 44.000. La dada manifesta la tendència desestacionalitzadora d'aquest mercat.
A partir de les dades de la plataforma d'Intel·litur de l'Agència Catalana de Turisme, es calcula que la despesa mitjana diària que duu a terme el turista nord-americà a Catalunya és de 299 euros, actualment de les més elevades.