Notícies

La Diputació i els consells consultius de les persones grans gironins s'uneixen per reivindicar que l'edat no limita els drets

Foto : Fotos: P. Duran / Nordmedia

El material de la campanya, una auca i un llibret que s'han repartit per tots els municipis de la demarcació, representen de manera gràfica les situacions quotidianes en les quals més sovint es vulneren les drets de les persones grans

La commemoració del Dia Internacional de les Persones Grans, l'1 d'octubre, ha servit de marc per a la presentació dels materials de la campanya de sensibilització «L'edat no limita els drets de les persones grans», en una jornada que ha tingut lloc a l'auditori Josep Viader de la Casa de Cultura de la Diputació de Girona i en la qual han participat més d'un centenar de persones grans vingudes d'arreu de les comarques gironines.

Un treball que és fruit de la col·laboració mantinguda durant aquest darrer any entre l'Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona, Dipsalut, i representants dels consells consultius de la gent gran de la demarcació, agrupats en l'Associació Intercomarcal de Consells de la Gent Gran de Comarques i Municipis de Girona. La idea era poder representar de manera gràfica aquelles situacions quotidianes en què més sovint les persones grans veuen vulnerats els seus drets, i també trencar estereotips i identificar formes de discriminació molt normalitzades a la nostra societat, com l'edatisme.

D'aquesta feina conjunta n'ha sortit una auca i un llibret, que s'han distribuït per tots els municipis de la demarcació a través dels serveis socials dels consells comarcals. En total, s'han editat 8.000 exemplars del llibret i 2.000 del cartell en forma d'auca per tal de fer-los arribar a equipaments municipals, sales de lectura, centres d'atenció primària, casals de gent gran, punts d'atenció social o oficines d'atenció ciutadana.

En format digital, es podrà trobar durant aquest mes d'octubre al lloc web de Dipsalut i, progressivament, als webs dels ajuntaments dels municipis gironins. 

La diputada d'Acció Social i Igualtat de la Diputació de Girona, Maite Tixis, durant la presentació de la campanya, ha explicat: «Volem incidir en la sensibilització de la ciutadania i dels professionals de diversos àmbits pel que fa al bon tracte i el respecte de totes les persones, i especialment de les de més edat. En una societat com l'actual on han canviat els valors, ens sembla important defensar els drets de les persones grans per tal de recuperar la consciència col·lectiva sobre la importància de la vellesa com a etapa vital».

Durant la jornada, la psicòloga i tècnica de l'Equip d'Atenció a les Famílies i Envelliment Actiu de Benestar del Consell de l'Alt Empordà, Glòria Pla, ha fet una conferència en la qual ha incidit en la importància de conèixer els drets per poder identificar aquelles situacions on són vulnerats de manera sistemàtica, i denunciar-les.

Tal com ha explicat la secretària de l'Associació Intercomarcal de Consells de la Gent Gran de Comarques i Municipis de Girona, Dolors Quer, «no volem privilegis ni un tracte diferent de la resta de la ciutadania. El que demanem és igualtat real i que, quan arribem a la dependència tinguem un accés àgil a les prestacions i adaptades a les nostres necessitats». I ha afegit: «volem expressar un agraïment molt sincer a Dipsalut, per la seva sensibilitat i el seu compromís ferm amb la causa que ens uneix. Estem convençuts que aquesta col·laboració es consolidarà i es reforçarà en el futur ».

Durant la seva intervenció, Quer també ha reclamat polítiques públiques que promoguin l'envelliment actiu, que protegeixin els drets fonamentals i que garanteixin serveis de suport per a una vida autònoma el màxim temps possible.

La jornada ha acabat amb la presentació de les il·lustracions dels catorze drets que conformen l'auca per part de representants dels vuit consells de persones grans que hi ha la demarcació i amb la lectura del manifest unitari del Dia Internacional de les Persones Grans.