Notícies

El projecte Smart Camp destaca la inversió de 30 milions d'euros per accelerar la digitalització dels càmpings gironins

Foto : Fotografies: Associació de Càmpings de Girona

La digitalització del sector convertirà Girona en una destinació de càmping intel·ligent

El diputat i vicepresident segon del Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona, Joan Plana, ha participat en la presentació dels resultats de la prova pilot a Sant Pere Pescador

Aquest divendres s'han presentat al càmping La Ballena Alegre de Sant Pere Pescador els primers resultats del projecte Smart Camp, una iniciativa pionera liderada per l'Associació de Càmpings de Girona per reforçar el paper dels càmpings gironins com a referents en sostenibilitat, seguretat, digitalització i qualitat turística.

L'acte, presidit pel ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, ha comptat amb la participació de l'alcalde de Sant Pere Pescador, Agustí Badosa; la directora general de Turisme de la Generalitat, Cristina Lagé; el diputat de la Diputació de Girona i vicepresident segon del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, Joan Plana; el president de l'Associació de Càmpings de Girona i de la Federació Catalana de Càmpings, Miquel Gotanegra, i representants del sector turístic, empresarial i tecnològic.

El projecte preveu una inversió global de 30 milions d'euros per desplegar la plataforma a tot el sector. En la fase inicial, de desenvolupament de la plataforma i de prova pilot, el projecte ha tingut el suport del Ministeri d'Indústria i Turisme a través del programa «Última milla» i la col·laboració de les empreses tecnològiques WDNA i Deepsense.

L'objectiu és convertir Girona en la primera destinació de càmping intel·ligent a escala europea, impulsant la transformació digital per reforçar la competitivitat, millorar la gestió de recursos i oferir experiències turístiques més segures, personalitzades i sostenibles. Amb aquest projecte, els càmpings gironins s'obren camí per implantar els smart camps ('càmpings intel·ligents') a Catalunya amb l'objectiu de donar resposta als reptes actuals: un entorn canviant, l'emergència climàtica i les noves demandes dels viatgers.

El diputat Joan Plana ha assenyalat en la seva intervenció: «Els càmpings són exemplars en l'àmbit de la sostenibilitat i ara també de la digitalització. El nou model turístic de Catalunya, també de les comarques gironines, veu la digitalització com un element essencial per desenvolupar i fer evolucionar l'activitat turística en termes d'eficiència, seguretat, sostenibilitat i connectivitat».

«El Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona ho entén així. Disposem d'una estratègia digital pròpia que implementem en l'àmbit del màrqueting, la promoció i la comunicació, a la vegada que la posem al servei del sector turístic gironí a través del programa de formació professional "Turisme 360º", enguany molt centrat en la IA», ha afegit el diputat.

Així mateix, ha destacat que «el projecte Smart Camp amplifica l'aposta que diverses destinacions gironines duen a terme actualment: Girona, participa en el programa "Smart cities", i Lloret de Mar se certifica com a DTI (destinació turística intel·ligent) per al període 2024-2026, entre d'altres». 

 

Un projecte per avançar-se als reptes del sector

Smart Camp és una plataforma intel·ligent de gestió i anàlisi de dades que integra solucions d'intel·ligència artificial i de big data. Les primeres proves pilot, implementades en càmpings de referència com La Ballena Alegre i Aquarius (Sant Pere Pescador) o Les Medes (l'Estartit), ja han mostrat resultats positius en termes d'estalvi d'aigua i energia, prevenció d'incidències i millora del confort dels clients.

El projecte permetrà:

  • Optimitzar la gestió de recursos naturals i continuar reduint l'impacte ambiental als establiments.
  • Implementar sistemes de control de seguretat i aforaments.
  • Personalitzar l'experiència del client a través de dades en temps real.
  • Digitalitzar processos repetitius per alliberar temps de gestió i dedicar-lo a l'atenció al client.
  • Obtenir resultats de la prova pilot: tecnologia aplicada per innovar la gestió dels càmpings.

Durant l'acte s'han mostrat diversos exemples pràctics de com la plataforma Smart Camp millora la gestió, la sostenibilitat i la seguretat dels establiments.

 

El pes econòmic del càmping gironí

El sector del càmping és un motor econòmic clau per a la demarcació:

  • Comporta més d'11,6 milions de pernoctacions anuals. 
  • Representa més del 40 % de totes les pernoctacions turístiques a la demarcació de Girona i gairebé el 50 % de les que es fan en càmpings a Catalunya.
  • L'impacte econòmic és superior als 1.500 milions d'euros anuals.
  • Genera més de 7.500 llocs de treball directes.
  • Té un gran pes internacional: el 47,4 % dels clients són estrangers i concentren el 63,4 % de les pernoctacions.

A més, Girona és l'única província on les places de càmping superen les hoteleres, i és líder estatal en reconeixements de qualitat, amb el 43 % de les distincions internacionals atorgades a càmpings de l'Estat.

 

Un model exportable

Guardonat amb el Premi CETT Alimara en la categoria de Through Digitalization, Smart Camp vol convertir Girona en un laboratori turístic europeu, amb la mirada posada en l'exportació del model a altres territoris i la consolidació d'un sector més competitiu, resilient i respectuós amb l'entorn.