Notícies

Els càmpings catalans celebren els setanta anys de trajectòria del sector amb un llibre i un documental

Foto : Fotos: M. Millan

L'Associació de Càmpings de Girona ha presentat el projecte de commemoració de l'efemèride d'un dels motors clau per al turisme i l'economia del país

El president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, ha destacat que «som una de les destinacions de càmping més importants d'Europa»

L'Associació de Càmpings de Girona (ACG) ha presentat aquest dimarts, a l'aula Magna de la Casa de Cultura de la Diputació de Girona, el projecte que ha dut a terme per commemorar els setanta anys del càmping a Catalunya com a motor econòmic clau per al país i pioner en la seva aposta per la sostenibilitat, la innovació, la desestacionalització i la millora constant. El projecte compta amb la col·laboració de la Diputació de Girona. 

Per una banda, s'ha presentat el llibre El càmping: Històries dels càmpings a Catalunya, elaborat per la Universitat de Girona en col·laboració amb la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge i Sant Antoni. Aquest llibre és el primer recopilatori de la història del sector a Catalunya i a Espanya. L'han escrit el degà de la Facultat de Turisme, Lluís Coromina, i la professora Dolors Vidal. 

I, per l'altra, s'ha presentat el documental Pioners del càmping. 70 anys dels càmpings a Catalunya, produït per Visual 13. Amb una durada de 45 minuts, fa un recorregut per la història del càmping a Catalunya, des que el sector va néixer fruit de la demanda dels turistes europeus, que buscaven terrenys on acampar, fins a l'actualitat. 

Amb aquestes accions, l'entitat no només vol fer un reconeixement del passat, sinó reivindicar també la contribució del sector en el turisme i l'economia catalana, així com el seu impacte en la societat. A més, es pretén subratllar la tasca dels establiments per preservar un entorn extraordinari i privilegiat, i reconèixer l'esforç de les famílies que estan al capdavant de les empreses del sector. 

En definitiva, el propòsit és que l'efemèride també serveixi per reflexionar sobre els avenços, els canvis i els reptes que ha d'afrontar el sector.
Durant l'acte han intervingut el president de la Diputació de Girona i del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, Miquel Noguer; l'alcalde de Girona, Lluc Salellas; el rector de la Universitat de Girona, Quim Salvi; la directora general de Turisme de la Generalitat de Catalunya, Cristina Lagé, i el president de l'Associació de Càmpings de Girona i de la Federació Catalana de Càmpings, Miquel Gotanegra. 

En la seva intervenció, Miquel Noguer ha lloat la figura de Miquel Gotanegra («una figura clau en el món del càmping a casa nostra») i ha esperonat el sector a continuar en la mateixa línia que fins ara: «Catalunya és una de les destinacions de càmping més importants d'Europa. Aquest és un turisme que valora la natura, l'entorn i la gent; és un turisme que es transmet de generació en generació. Si seguim fent bé la feina _i no en dubto_, en tenim per molts anys més, d'història».

 

El sector, en xifres

El primer càmping a Catalunya, que ja no està actiu, es va obrir a la Fosca, a Palamós. I a aquella primera experiència, se n'hi van afegir moltes més, fins a arribar a l'oferta d'avui, amb 353 empreses a Catalunya, que sumen 266.000 places d'allotjament, generen 20 milions de pernoctacions i tenen un impacte econòmic de 2.500 milions d'euros. 

Actualment, el sector dona feina a més de 16.000 persones de forma directa i el pes del turisme internacional en el sector és cabdal, ja que a Catalunya representa més del 50 % de les pernoctacions. 

El projecte de commemoració dels setanta anys dels càmpings contribueix a posar en valor el patrimoni cultural i natural associat als càmpings, mostrant-los com a elements essencials en la història turística de Catalunya, generant coneixement aplicable al sector turístic, oferint models de gestió que poden adoptar tant empreses privades com administracions públiques, inspirant estratègies de sostenibilitat i innovació, i ajudant a afrontar els reptes mediambientals i econòmics del turisme modern.