Notícies

La Diputació de Girona porta a terme el cinquè debat del PECT: «Blockchain i fractura digital»

Foto : Fotògraf: Eddy Kelele

La Diputació de Girona ha organitzat a la Casa de Cultura de Girona el cinquè i darrer debat del PECT, titulat «Blockchain i fractura digital», el qual s'emmarca en el projecte d'especialització i competitivitat territorial «Girona, innovació social i digital: noves respostes davant els reptes del mil·lenni», cofinançat en un 50 % pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, en el marc del Programa Operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020, i en un 25 % per la Diputació de Girona.

La part més extensa de la sessió s'ha dedicat a la presentació dels projectes relacionats amb la tecnologia de cadena de blocs (blockchain) i que porten a terme els diferents ponents que han participat en el debat. Al final de la sessió, els ponents han debatut i han posat en comú els seus diferents punts de vista, i el públic ha plantejat preguntes i dubtes.

En la primera intervenció, Andrés El-Fakdi, professor i investigador de la Universitat de Girona, ha fet una introducció molt didàctica, dirigida al públic general, a la tecnologia de cadena de blocs, les seves característiques, per a què serveix i com funciona. També ha posat exemples d'usos d'aquesta tecnologia, i ha explicat quines són les seves limitacions i controvèrsies.

En la segona intervenció, Martí Ras, director del departament de NFT de Vottun SL, ha donat exemples d'aplicacions pràctiques que té la tecnologia de cadena de blocs en el món empresarial, més enllà de la inversió especulativa i de la qual es volen diferenciar. Vottun se centra en projectes com ara la traçabilitat alimentària, l'economia circular i l'emissió de certificats i credencials, així com l'establiment de nous sistemes de pagament i la creació de criptovalors (tokens) i criptovalors no fungibles (NFT).

En la tercera intervenció, Jordi Freixenet, professor i investigador de la Universitat de Girona, ha parlat de la importància d'ensenyar els infants a programar, ja que és tot un nou llenguatge que, més enllà de la satisfacció intel·lectual, els dona una sèrie de noves eines creatives que s'aprenen de manera col·laborativa i multidisciplinària. Freixenet també ha explicat els projectes que tenen en marxa des de la Universitat de Girona en aquest sentit.  

Per finalitzar, Eduard Muntaner, professor i investigador de la Universitat de Girona, ha explicat què és la intel·ligència artificial (IA), quins usos té i quines són les eines més utilitzades. La ponència ha aportat demostracions pràctiques de les aplicacions ChatGPT (generador de textos amb IA ) i DALL-E (generador d'imatges amb IA), que, a més de sorprendre el públic, han generat un debat molt interessant.