enginyer militar Sébastien Le Preste, marquès de Vauban, formen un esplèndid catàleg monumental, però una peça senyera emergeix per sobre de tot i esdevé la imatge més genuïna de Cotlliure: el campanar. Originàriament va ser una torre de defensa i més tard un far (s. Xlii). La rotunditat de la seva forma viril, l'erecció dins l'aigua del mar -única al món- i el gland rosat que l'encimbella ha provocat que l'imaginari local l'identifiqués com un expressiu fal·lus. Marc-André 2 Figueres (Perpinyà, 1959) va assolir el doctorat en Arts i Ciències de l'Art de la Universitat de París I (PanteóSorbona) l'any 1992 amb la defensa de la tesi Territori empremtat-empréstec de territori o com capturar fantasmes, que va fer al Centre d'Estudis Catalans de la mateixa universitat. El capítol catorzè va ser editat l'any següent pel Centre de Documentació i Animació de la Cultura Catalana de l'Ajuntament de Perpinyà i la Galeria Profils amb el títol de Teoria eròtica del campanar de Cotlliure. L'autor, actualment professor a la Universitat de París VIII , ha desenvolupat plàsticament la seva teoria en el decurs dels anys 1993-1994-1995 amb la Trilogia eròtica a l'entorn del campanar de Cotlliure que va presentar a la mateixa vila i a la galeria del Centre d'Études Catalanes de París l'any 1996. El primer any va ser el de la concreció del text i el muntatge d'unes primeres imatges. Sobre un estudi del cos humà de Leonardo da Vinci, Figueres incorpora a una secció longitudinal d'una dona embarassada la topografia Seguint la teoria encetada a Cotlliure cal entendre que el campanar de Corçà és el més eròtic de l'Empordà. local, i aconsegueix un joc d'associació anatòmica amb el paisatge urbà. La segona recerca vol aproximar-se al simbolisme hermafrodita mitjançant la figura d'un embut invertit amb la intenció d'arribar a una noció de pas i d'ascensió al sagrat. Es clou el treball amb el muntatge in situ de dotze instal·lacions situades en dotze punts d'observació local, consistents en diversos marcs buits enquadrant únicament el campanar, i que donen com a resultat la creació d'esculturesquadres que volen ser un itinerari iniciàtic envers l'erotisme a partir del tòtem local per excel·lència. Escultura de Marc-André 2 Figueres. El port -punt 2, vista núm. 4. 57
Les Campanes
To see the actual publication please follow the link above