Page 40

Les Campanes

38 Núria al bell cim de l'Alt Ripollès i Meritxell al Principat d'Andorra són els santuaris pirinencs per excel·lència. La vall de Núria durant segles ha estat un espai natural idoni per al pasturatge. La primera notícia coneguda la reporta el comte Guillem de Cerdanya autoritzant la pastura dels caps de bestiar de l'abadia benedictina de Ripoll l'any 1087. D'altra banda l'any 1170 el monestir cistercenc de Santes Creus també portava a pasturar els seus ramats a Núria i a Coma de Vaca, trescant de la Catalunya Nova al cor mateix de la Catalunya Vella. L'accés era el camí vell que s'enfila des de Queralbs a Núria salvant un desnivell de 900 m. al llarg de 8'5 km. En el segle Xli es va edificar un "hospital" per a donar alberg als pastors i en el decurs dels ss. Xli-Xlii es fixa la datació de la imatge de la Mare de Déu. Aquest medi només transitat pels pastors -la cultura material dels quals es conserva al Museu Etnogràfic de Ripoll- s'ha volgut vincular llegendàriament amb el cristianisme per a donar explicació a l'establiment d'un lloc d'acolliment estable a l'enclau muntanyenc. La tradició fundacional del santuari de Núria s'adiu amb els cànons més convencionals de les marededéus trobades: emplaçament singular, cristianització de cultes pagans, el lloc de trobada en una cova, La Vall de Núria esdevé el centre d 'atracció muntanyenca més singular dels Pirineus Orientals. la intermediació de pastors, el senyal d'un bou i la manifestació simbòlica de la voluntat mariana. Mossèn Francesc Marès va publicar la Història i Miracles de la Sagrada Imatge de Nostra Senyora de Núria, (1666), referència ineludible a l'hora d'endinsar-se a l'advocació. Segons la narració d'aquest sacerdot, en el s. VIII, sant Gil -que era un abat de l'orde de Sant Benet- va deixar el cenobi a la recerca d'un lloc de retir i penitència i així fou com va arribar a Núria on va fer vida d'anacoreta en una cova. Els signes distintius de Núria són la imatge de la Verge, l'olla i la campana. D'acord amb el relat,


Les Campanes
To see the actual publication please follow the link above