La Martina

Les Campanes

de maig i de Sant Joan les campanes no deixaven de sonar fins a trenc d'alba. A Arizona (EUA) els missioners peninsulars hi portaren la superstició. A Orient la simbologia campanera pren una riquesa de significacions extraordinària. A la Xina, el Japó, el Tibet i l'Índia respon a diferents percepcions: solemnitzar l'harmonia còsmica, guiar els morts, exorcitzar i purificar del mal, identificar la Saviesa passiva i femenina enfront al Mètode masculí ·i actiu, identificar la volta celestial i les relacions entre el cel i la terra. Per al cristianisme i l'islam les campanes es feien ressò de la veu de Déu i el seu poder creador. El catolicisme ha posat sota el patrocini dels sants el Psicologia del símbol El símbol (del grec symbtíllo, unir) s'interpreta des de l' antropologia de la religió - no existeix cap creença despullada de símbols- i de la psicologia. El símbolo no es el producto racional. La mayoría de los autores reconocen que el origen del simbolismo se encuentra, por una parte, en la capacidad del hombre para relacionar las realidades visibles con s u propio mundo interior, y por otra en la necesidad de recurrir a las fonnas sensibles para expresar y revivir ciertas experiencias o situaciones que de otro modo no Lograría reconocer, rehacer o representar. EL comienzo del proceso simbolizador se sue/e situar al final del paleolítica al me nos, cuando la naturaleza enseñó al hombre a trascender lo inmediato y visible (cf Rom 1,20; cf Sab 13,1; Hech 14,17). El universa, la luz, la noche, el agua, el viento, el fuego, el drbol, etc., se presentan como una huella de la grandeza y del poder divino. Por eso los símbolos forman parte del baga} e huma'!?· cultural y religiosa de todas las épocas de la historia, pero con referencia siempre al mundo psíquica, es decir, a la fantasía, los sueños, la inspiración poética y La fascinación religiosa. LÓPEZ MARTÍN, Mons. Juli:ln: lA Uwrgia de la lglesia. Serie de Manuales de Teología, 6. BAC. Madrid, 1994, pp. 143- 144. món campaner: Santa Àgata, Sant Esteve, Sant Josep, Santa Bàrbara, Sant Miquel, Sant Eloi, Sant Francesc de Paula i Sant Paulí de Nola. D'altra banda la campana esdevé un atribut en les representacions del mateix Paulí de Nola, Pere Nolasc, Francesc de Paula i Antoni Abat. "Díptic de la campana", de Tàpies, que presideix la capella laica del campus de la Ciwadella de la UP F. 25


Les Campanes
To see the actual publication please follow the link above