Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Període de sol·licitud tancat
Títol:
Bruixes i plantes remeieres: realitat i ficció
Descripció breu:
Sortida per descobrir el món de les bruixes. Viladrau va ser el poble de tot Catalunya on més bruixes es van ajusticiar. Us proposem que us endinseu als boscos de Viladrau per descobrir qui eren veritablement les bruixes i quines són les propietats reals de les plantes remeieres. Un munt d'històries per esclarir elements d'una cultura a vegades castigada i moltes vegades oblidada. Recuperarem les vivències de dones que van ser considerades bruixes.
Lloc o equipament:
Serra de Rosquelles a Viladrau
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: No
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
3 hores i 30 minuts
Preu/alumne original:
11.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
9 €
* La subvenció de la Diputació de Girona és del 70 % del cost de l'activitat, amb un màxim de 2,50 euros/alumne per a activitats de mitja jornada i de 4 euros/alumne per a activitats d'una jornada.
Objectius:
1. Afavorir el coneixement de qui eren realment les anomenades bruixes. 2. Diferenciar els diferents conceptes que han arribat als nostres dies del fenomen de la bruixeria. 3. Diferenciar entre bruixes i fetilleres. 4. Treballar contes i llegendes que han generat les bruixes. 5. Entendre per què i com van ser perseguides aquestes pobres dones. 6. Promoure el respecte envers els companys i el medi, així com potenciar actituds de responsabilitat amb l'entorn.
Descripció de l'activitat:
10.30 h: Arribada a Viladrau i esmorzar. 10.50 h: Presentació de l'activitat i distribució dels alumnes en grups. 11 h: «Què en sabem?», activitat que permet saber quins coneixements previs tenen els alumnes i compartir-los. Durant el recorregut farem diferents parades per tal de treballar qui van ser les bruixes realment i la seva relació amb Viladrau. També descobrirem la diferència entre bruixa i fetillera i les plantes remeieres que s'utilitzaven en aquella època (en farem una recollida selectiva i explicarem com reconèixer-les i l'ús que se'n feia). Parlarem de bruixes bones i bruixes dolentes, de bruixes dels contes i bruixes de les llegendes, de bruixes d'abans i bruixes d'ara, i de qui eren, veritablement, les dones acusades de bruixes. Posarem l'exemple de Viladrau, el poble de tot Catalunya on més bruixes es van ajusticiar. Una poesia final complementarà la jornada. 13.30 h: «Què hem après?», activitat de reflexió final conjunta. 14 h: Comiat.
Materials utilitzats:
Llapis, gomes, maquinetes, imatges plastificades de diferents visions del món de les bruixes.
Mecanismes d'avaluació:
Activitat «Què en sabem?»: primera presa de contacte amb el grup, observació directa de la seva implicació i participació. Activitat «Què hem après?»: valoració, anàlisi i conclusions. Full d'avaluació de l'activitat per a l'educador/a, el/la docent i l'alumnat.
Observacions:
Cal contactar amb l'entitat per adaptar l'activitat a les necessitats del grup (treball previ i posterior, adaptació del nivell, etc.). Tot seguit, s'elabora un programa detallat de la jornada, que es fa arribar a l'escola perquè hi doni el vistiplau. La implicació i la participació dels docents durant l'activitat és clau per a la motivació dels alumnes, així com per poder aprofitar millor la informació per al treball posterior a l'escola.