Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Període de sol·licitud tancat
Títol:
Taller «Pintant amb els adjectius»
Descripció breu:
Durant el taller, els participants realitzaran una sèrie d'activitats centrades en l'ús i comprensió dels adjectius, inspirats en l'estil literari de Josep Pla, d'una manera lúdica i a través de la pròpia experiència.
Lloc o equipament:
Fundació Josep Pla
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: No
Educació secundària: Si
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: No
Cicle mitja: No
Cicle superior: No
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
1 hora i 30 minuts
Preu/alumne original:
6 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
3.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona és del 70 % del cost de l'activitat, amb un màxim de 2,50 euros/alumne per a activitats de mitja jornada i de 4 euros/alumne per a activitats d'una jornada.
Objectius:
1. Introduir els participants en la figura i la producció literària de Josep Pla. 2. Explorar la riquesa i la varietat dels adjectius: categoria gramatical, tipologia, usos i capacitat expressiva. 3. Ampliar el lèxic de l'alumnat i millorar la seva capacitat d'expressió oral i escrita. 4. Fomentar la comprensió del funcionament de la llengua i l'interès per les estructures gramaticals que la regeixen. 5. Incentivar el gust per la lectura i millorar la seva capacitat d'interpretació de textos literaris.
Descripció de l'activitat:
El taller comença amb la lectura i comprensió d'un text de Josep Pla per aprofundir en l'ús particular dels adjectius com a recurs per descriure amb detall personatges i escenaris. Tot seguit, a partir d'activitats i experiències lúdiques (cadena d'adjectius, «retrats amagats» en parelles, puzle en equips...), s'introduiran les característiques, tipus i usos dels adjectius. Posteriorment, es posarà en pràctica l'aprenentatge a partir d'una experiència d'escriptura de reconstrucció/imitació/recreació d'un text de Josep Pla, en el qual caldrà aplicar els adjectius treballats, però deixant llibertat a la creativitat dels participants. Després de comentar la varietat de resultats i possibilitats expressives dels adjectius, es consolidaran els continguts treballats aplicant diversos adjectius en la descripció escrita d'una persona real (un mateix o un company/a). Finalment, es farà una reflexió final.
Materials utilitzats:
1. Dossier de treball introductori. 2. Textos de Josep Pla. 3. Puzle i joc de retrats amagats. 4. Dossier de treball de consolidació.
Mecanismes d'avaluació:
Es lliura una enquesta al professorat en la qual es valoren els aspectes organitzatius, de continguts i de metodologia de l'activitat. Posteriorment, l'equip del servei educatiu de la Fundació Josep Pla en valora els resultats i hi aplica, si escau, les mesures correctores oportunes.
Observacions: