Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Sastres Paperers, SC

C/ Concòrdia de les Aigües de l'Estany, 1
Banyoles - Pla de l'Estany
Telèfon: 619927076
Fax: -
molipapererbanyoles@gmail.com
www.sastrespaperers.cat
fitxa de l'entitat organitzadora
Període de sol·licitud tancat

Títol:

Paper i sostenibilitat: quin paper hi tenim?


Descripció breu:

Reflexionem sobre el cost mediambiental que té l'ús del paper i què podem fer per a minorar-lo, segons la seqüència de les tres R: Reduir, Reutilitzar, Reciclar. Amb un joc, classificarem el paperot per facilitar-ne la tria i aprendrem a reciclar-lo fent paper nou a partir de rebuigs de paper que heu portat del vostre centre. Compartirem alguns secrets de l'ofici per obtenir un bon paper reciclat. Els grups de secundària elaboren un paperari tot investigant sobre els papers reciclables amb els seus mòbils.


Lloc o equipament:

Molí de la Farga. Edifici de la farga d'aram i molí paperer Escatllar.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària: Si

Educació secundària: Si

Cicles formatius: Si

Cicle inicial: Si

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: Si

Durada:

2.30 h


Preu/alumne original:

5.5 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

3 €

* La subvenció de la Diputació de Girona és del 70 % del cost de l'activitat, amb un màxim de 2,50 euros/alumne per a activitats de mitja jornada i de 4 euros/alumne per a activitats d'una jornada.


Objectius:

1. Conèixer tot el procés de la fabricació del paper artesà. 2. Valorar el paper tenint-ne en compte les qualitats i utilitats. 3. Facilitar la comprensió del procés de reciclatge del paper utilitzat i del tractament que rep fins que es converteix en pasta apta per elaborar-ne paper. 4. Educar en la responsabilitat individual com a element bàsic que contribueix a minorar l'impacte mediambiental. 5. Transmetre la importància de reduir el malbaratament de paper i facilitar-ne el reciclatge.


Descripció de l'activitat:

Reflexió i debat sobre les tres erres, de les quals destacarem la reducció de l'ús del paper. Els alumnes de primària jugaran al joc del «paperot»: com a les plantes de reciclatge de paper, classificaran rebuigs de paper i els deixaran a punt per al reciclatge. A secundària i nivells superiors, respondran amb el mòbil una sèrie de qüestions relacionades amb la matèria primera per fer paper industrialment i les explicaran a la resta del grup. Els alumnes trinxaran rebuigs de paper que ells mateixos hauran dut de l'escola i n'obtindran la polpa amb què faran paper nou. Elaboraran, premsaran i llevaran el nou paper. Se l'enduran a l'escola per escriure-hi, dibuixar-hi o fer una figureta de paper.


Materials utilitzats:

Mostra de diferents tipus de paper per observar-ne les característiques específiques; rebuigs de paper: en aquest cas obtenim la matèria primera que s'utilitza per elaborar paper a partir del paperot; una batedora manual per trinxar el paper i obtenir la polpa de paper reciclat; les eines del molí per fer paper (tines, formes, saials i la premsa).


Mecanismes d'avaluació:

Enquesta de valoració que proporciona Indika; avaluació de la dinàmica de grup durant el transcurs de l'activitat: evolució del nivells d'atenció, concentració en les tasques, participació proactiva; avaluació oral que en fa el grup, i la qualitat del producte acabat.


Observacions:

Els alumnes de secundària simularan un espot publicitari per conscienciar de la necessitat de reduir l'ús del paper o de reciclar-ne. En faran la teatralització. Tot el grup valorarà quin ha estat «l'espot» més convincent, el més original i per què. Els alumnes de primària jugaran al joc del «paperot», tot separant paper tal com fan a les fàbriques que en reciclen. Hem augmentat la durada d'algunes activitats per tal de poder realitzar-les a un ritme més adequat als nens i joves, de manera que puguem aprofundir en continguts mentre s'experimenta.