Programa 2025-2026

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Fundació Josep Pla

Nou, 51
Palafrugell - Baix Empordà
Telèfon: 972305577
Fax: 0
info@fundaciojoseppla.cat
www.fundaciojoseppla.cat
fitxa de l'entitat organitzadora
Període de sol·licitud tancat

Títol:

Taller «Selfies i tuits amb estil»


Descripció breu:

Aprofitant la vinculació entre els escriptors Joan Fuster i Josep Pla, ens hem endinsat en les particularitats i els punts en comú del seu estil i punt de vista sobre el món i la gent del seu voltant. Com a resultat, trobem un ventall ampli de formes, gèneres i recursos que, actualitzats degudament, continuen sent aplicables avui. Encara que sigui amb més presència de l'àmbit digital i de les xarxes socials, continuem mirant el món i expressant-lo amb la nostra veu: una veu que hem de saber trobar i singularitzar.


Lloc o equipament:

Fundació Josep Pla


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària:

Educació secundària:

Cicles formatius: Si

Cicle inicial: No

Cicle mitja: No

Cicle superior: No

Primer cicle ESO: No

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: Si

Durada:

1 hora i 30 minuts


Preu/alumne original:

6 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

3.5 €

* La subvenció de la Diputació de Girona és del 70 % del cost de l'activitat, amb un màxim de 2,50 euros/alumne per a activitats de mitja jornada i de 4 euros/alumne per a activitats d'una jornada.


Objectius:

1. Descobrir els conceptes d'aforisme, dietari, assaig, retrat literari i escriptura del jo. 2. Conèixer les característiques i les particularitats dels diversos gèneres conreats per Fuster i Pla: dietarisme, assaig, crítica, entrevista, retrat... 3. Observar i definir les aplicacions actuals dels recursos estilístics emprats pels dos autors en els seus textos. 4. Aplicar de manera pràctica les varietats estilístiques de la prosa dels dos autors, tot cercant la definició i la caracterització de la veu i estil dels participants.


Descripció de l'activitat:

Les activitats d'introducció permeten familiaritzar els participants amb dos dels intel·lectuals i escriptors més importants de la literatura catalana del segle XX i comparar la seva producció amb les formes de comunicació actuals. A partir d'aquí, es pren de base la seva producció dietarística i periodística per endinsar-nos de forma lúdica en les característiques i possibilitats del gènere descriptiu aplicat al retrat i l'autoretrat: els participants elaboren uns selfies i retrats literaris amb veu i estil propis, i prenen consciència de la imatge que projectem als altres. Finalment, després de la reflexió introspectiva, es gira la mirada envers la realitat exterior que ens envolta: vinculant la llarga tradició de l'aforisme amb el tuit actual, s'explora aquest recurs per expressar amb un estil propi la visió que té cadascú de la realitat.


Materials utilitzats:

1. Dossier de treball introductori. 2. Textos de i sobre Joan Fuster i Josep Pla. 3. Presentació de diapositives amb continguts sobre els diversos gèneres. 4. Mostra d'aforismes. 5. Fitxes de treball. 6. Dossier de treball de consolidació.


Mecanismes d'avaluació:

Es lliura una enquesta al professorat en la qual es valoren els aspectes organitzatius, de continguts i de metodologia de l'activitat. Posteriorment, l'equip del servei educatiu de la Fundació Josep Pla en valora els resultats i hi aplica, si escau, les mesures correctores oportunes.


Observacions: