Programa 2025-2026

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Fundació Josep Pla

Nou, 51
Palafrugell - Baix Empordà
Telèfon: 972305577
Fax: 0
info@fundaciojoseppla.cat
www.fundaciojoseppla.cat
fitxa de l'entitat organitzadora
Període de sol·licitud tancat

Títol:

Taller «Mil paraules o una imatge?»


Descripció breu:

A partir de la reflexió sobre la dita «una imatge val més que mil paraules», valorem la capacitat expressiva i la plasticitat del text escrit, i explorem disciplines com el fotoperiodisme, que ha sabut combinar amb èxit els dos registres. Amb la literatura de Josep Pla com a model, aprendrem recursos i estratègies per expressar amb paraules les històries, sensacions i emocions que podem intuir o evocar a partir de les imatges.


Lloc o equipament:

Fundació Josep Pla


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària: Si

Educació secundària: Si

Cicles formatius: Si

Cicle inicial: No

Cicle mitja: No

Cicle superior: No

Primer cicle ESO: No

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: Si

Durada:

1 hora i 30 minuts


Preu/alumne original:

6 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

3.5 €

* La subvenció de la Diputació de Girona és del 70 % del cost de l'activitat, amb un màxim de 2,50 euros/alumne per a activitats de mitja jornada i de 4 euros/alumne per a activitats d'una jornada.


Objectius:

1. Acostar els participants a la biografia i a l'obra de Josep Pla, periodista i escriptor. 2. Comprendre i interpretar el concepte de periodisme literari. 3. Valorar l'expressivitat de la paraula (oral i escrita) en un món progressivament regit pel format audiovisual. 4. Assolir competències per interpretar i dotar d'expressivitat els enunciats textuals.


Descripció de l'activitat:

A partir d'una explicació introductòria de la trajectòria de Josep Pla com a escriptor i periodista, comparem els diversos tipus de textos que componen la seva obra cabdal (el dietari El quadern gris) amb les formes actuals de relació i comunicació de la pròpia experiència quotidiana (blogs i xarxes socials). N'analitzem l'evolució, prenem consciència de les implicacions que té la difusió de la pròpia imatge i comentem l'experiència personal en l'entorn digital. Tot seguit, ens aproximem a la relació entre imatge i paraula per qüestionar l'afirmació «Una imatge val més que mil paraules» a través d'un exercici pràctic de descripció textual d'imatges de la realitat propera, extretes de les xarxes socials. L'activitat es clou amb una reflexió conjunta sobre els diversos usos de la llengua i les seves potencialitats expressives, a partir de l'exemple de l'obra de Josep Pla.


Materials utilitzats:

1. Dossier de treball introductori 2. Recull de fotografies representatives del gènere fotoperiodístic. 3. Citacions de Josep Pla relacionades amb les fotografies. 4. Dossier de treball de consolidació.


Mecanismes d'avaluació:

Es lliura una enquesta al professorat en la qual es valoren els aspectes organitzatius, de continguts i de metodologia de l'activitat. Posteriorment, l'equip del servei educatiu de la Fundació Josep Pla en valora els resultats i hi aplica, si escau, les mesures correctores oportunes.


Observacions: