Programa 2025-2026

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Educa Viladrau

Pg. Farigoles, 3 bis
Viladrau - Osona
Telèfon: 619369081
Fax:
educa@educaviladrau.com
www.educaviladrau.com
fitxa de l'entitat organitzadora
Sol·licitud de l'activitat

Títol:

El món de les bruixes i les plantes remeieres


Descripció breu:

Sortida per descobrir el món de la bruixeria al Montseny. Viladrau és el poble de tot Catalunya on més bruixes es van ajusticiar. Us proposem endinsar-vos als boscos de Viladrau per tal de descobrir qui eren veritablement les bruixes i quines eren les plantes remeieres d'aquella època. Un munt d'històries per esclarir elements d'una cultura a vegades castigada i moltes vegades oblidada. Recuperarem les vivències de dones que van ser acusades injustament de bruixes i perseguides cruelment.


Lloc o equipament:

Serra de Rosquelles (Viladrau)


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària:

Educació secundària:

Cicles formatius: Si

Cicle inicial: No

Cicle mitja: No

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: No

Durada:

3 hores i 30 minuts


Preu/alumne original:

11.5 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

9 €

* La subvenció de la Diputació de Girona és del 70 % del cost de l'activitat, amb un màxim de 2,50 euros/alumne per a activitats de mitja jornada i de 4 euros/alumne per a activitats d'una jornada.


Objectius:

1. Afavorir el coneixement de qui eren realment les anomenades bruixes. 2. Diferenciar entre bruixes i fetilleres. 3. Treballar com van ser tractades les anomenades bruixes tant a Europa com a Espanya, Catalunya i Viladrau. 3. Promoure el respecte envers els companys i el medi, així com potenciar actituds de responsabilitat amb l'entorn.


Descripció de l'activitat:

10.30 h: Arribada a Viladrau i esmorzar. 10.50 h: Presentació de l'activitat i distribució dels alumnes en grups. 11 h: «Què en sabem?», activitat que permet saber quins coneixements previs tenen els alumnes. Durant el recorregut farem diferents parades per tal de treballar el món de la bruixeria al llarg de la història i saber com van ser tractades les bruixes depenent del lloc (Europa, Espanya i Catalunya), fins a arribar al que va succeir a Viladrau i poder situar com s'hi va viure el fenomen. Per altra banda, ressituarem el paper de les plantes remeieres en el fenomen de la bruixeria: realitat o ficció. Qui van ser realment les anomenades bruixes?: descobrirem algunes fal·làcies que han arribat als nostres dies. Durant el camí, recollirem mostres d'algunes plantes remeieres en aquell temps i en treballarem les propietats i els procediments d'ús. 13.30 h: «Què hem après?», activitat de reflexió final conjunta. 14 h: Comiat.


Materials utilitzats:

Llapis, gomes, maquinetes i caixetes.


Mecanismes d'avaluació:

Activitat «Què en sabem?»: primera presa de contacte amb el grup, observació directa de la seva implicació i participació. Activitat «Què hem après?»: valoració, anàlisi i conclusions. Full d'avaluació de l'activitat per a l'educador/a, el/la docent i l'alumnat.


Observacions:

Cal contactar telefònicament amb l'entitat per adaptar l'activitat a les necessitats del grup (treball previ i posterior, adaptació del nivell, etc.). Tot seguit, s'elabora un programa detallat de la jornada, que es fa arribar a l'escola perquè hi doni el vistiplau. La implicació i la participació dels docents durant l'activitat és clau per a la motivació dels alumnes, així com per poder aprofitar millor la informació per al treball posterior a l'escola.