Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Període de sol·licitud tancat
Títol:
Qui va construir el castell del Montgrí?
Descripció breu:
Visita dinamitzada fins al castell del Montgrí. Els alumnes comprendran el context històric de l'edat mitjana, l'arquitectura del castell, els elements defensius, els oficis i per què el castell està inacabat. L'activitat es desenvolupa a partir d'un repte que es proposa a l'inici: pagar als diferents gremis que han de treballar en la construcció del castell els diners necessaris per fer-ho. Aquest repte es presenta en forma de joc de taula. Cada equip té el tauler d'un gremi, on figuren els desafiaments que han d'anar superant i l'import en croats que necessiten per aconseguir-ho.
Lloc o equipament:
Itinerari a peu pel massís del Montgrí fins al castell
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: No
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: No
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
4 hores i 30 minuts
Preu/alumne original:
7 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
3 €
* La subvenció de la Diputació de Girona és del 70 % del cost de l'activitat, amb un màxim de 2,50 euros/alumne per a activitats de mitja jornada i de 4 euros/alumne per a activitats d'una jornada.
Objectius:
1. Descobrir i aprendre a gaudir del patrimoni històric, cultural i natural de l'entorn proper i posar-lo en valor. 2. Apropar el passat, altres maneres de viure i l'edat mitjana en concret als participants mitjançant la visita al castell del Montgrí. 3. Conèixer oficis, materials i eines a partir d'una aproximació als gremis medievals. 4. Capacitar l'alumnat en el treball i l'organització en grup, així com en l'ús i la gestió del coneixement adquirit posant-lo en relació amb el que observen. 5. Afavorir la valoració, el respecte i la conservació del patrimoni cultural.
Descripció de l'activitat:
Rebuda del grup i presentació de l'activitat. S'introdueix els alumnes en el context de l'activitat i la situació geogràfica i històrica del castell. L'activitat es desenvolupa a partir d'un repte que es proposa a l'inici: pagar als diferents gremis que han de treballar en la construcció del castell els diners necessaris per fer-ho. Aquest repte es presenta en forma de joc de taula. Cada equip té el tauler d'un gremi, on figuren els desafiaments que han d'anar superant i l'import en croats que necessiten per aconseguir-ho. D'aquesta manera, els alumnes, dividits en grups, han d'anar superant petits desafiaments per anar guanyant croats i anar desbloquejant el treball de l'ofici que representen. Els desafiaments tenen diferents formats: preguntes entorn d'algun concepte explicat, jocs de relació, construcció d'hipòtesis, observació d'un espai, identificació de materials, etc. Dalt de les torres, s'albira el paisatge i se'n fa una breu interpretació.
Materials utilitzats:
Carpetes amb targetes sobre els elements defensius, l'arc de mig punt i els oficis; retallable del castell per a cada alumne, i enllaç d'un vídeo perquè vegin a l'aula com hauria estat el castell si s'hagués acabat de construir.
Mecanismes d'avaluació:
Avaluació contínua durant el desenvolupament de l'activitat. Es lliura una enquesta de valoració al/a la docent en finalitzar l'activitat.
Observacions:
Es lliura un material previ per treballar a l'aula i contextualitzar l'activitat. L'itinerari té un desnivell de 300 m, i cal que els participants portin calçat i roba adients per caminar, aigua i esmorzar. L'activitat acaba al punt d'inici de l'itinerari amb els educadors. En cas que el grup decideixi dinar al castell, serà pel seu compte, sense els educadors. En acabar l'activitat, cada alumne rebrà un retallable del castell que podran construir a casa o a l'escola.