Programa 2023-2024
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Entendre els incendis en el bosc mediterrani
Descripció breu:
Els boscos madurs mediterranis formen part del paisatge típic de la nostra regió geogràfica,
el qual té relació tant amb el clima com amb l'espècie humana. A través d'aquesta activitat
descobrirem les principals característiques d'aquest bosc, així com les principals espècies vegetals. També avaluarem l'estat actual dels boscos catalans i veurem de
quina manera els incendis són perjudicials o beneficiosos en aquest tipus d'ambient. L'activitat ens permet endinsar-nos en aquest tipus de bosc, les seves característiques i la manera com interacciones els organismes entre ells i amb el medi on viuen.
Lloc o equipament:
Sant Hilari Sacalm, entorns naturals i camins de bosc propers al municipi o qualsevol altre municipi de les Guilleries. També bosc de la Barceloneta de Caldes de Malavella.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
2 h i 30 min
Preu/alumne original:
8 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
5.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Conèixer i entendre com funciona el clima mediterrani i com interaccionen els organismes entre ells i amb el medi on viuen; 2. Aprendre a reconèixer tres espècies vegetals (pi, alzina i estepa) característiques del bosc mediterrani; 3. Conèixer els principals mecanismes d'adaptació que tenen aquestes espècies vegetals en relació amb els incendis
(dispersió de llavors i rebrotament).
Descripció de l'activitat:
L'estructura de l'activitat és la següent: 1. Primera part: explicació i descoberta de l'entorn proper, on es podrà practicar l'observació d'algunes de les espècies vegetals més emblemàtiques dels nostres boscos tot cercant-ne algunes mostres in situ. D'aquesta manera, els participants aprendran a reconèixer-les i a identificar-les quan vagin al bosc.
2. Segona part: avaluació de l'estat actual dels boscos catalans, com han canviat al llarg del temps i com els afecta el foc.
Es finalitza amb un joc participatiu on els alumnes podran posar en pràctica tots aquells
coneixements explicats durant l'activitat.
L'activitat i els materials s'adapten a les diferents edats utilitzant diferents metodologies treballant el mateix contingut.
Materials utilitzats:
Infografies, targetes per als jocs, pinyes...
Mecanismes d'avaluació:
Enquesta en format digital per al professorat, en la qual es revisen la durada, l'organització, els materials de suport, el contingut, les dinàmiques, l'educador/a, etc., de l'activitat. Un cop es fa el retorn, es guarda amb el resum de l'activitat elaborat per l'educador/a que ha dirigit la sessió. D'aquesta manera, podem anar millorant i polint els tallers.
Observacions:
Cal dur calçat i roba còmodes, així com roba d'abric segons l'estació de l'any, ja que el lloc on es desenvolupa l'activitat sempre serà el bosc.