Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
La vida arran de mar: qui viu a les roques de la platja?
Descripció breu:
Amb els peus a l'aigua, ens acostarem a un medi molt diferent del nostre: l'aigua salada. Mitjançant una activitat dinàmica i participativa, descobrirem tot un altre món de formes de vida: algues, pagellides, garotes, crancs... Farem una cerca per descobrir on s'amaguen aquests organismes i esbrinarem què mengen, com es belluguen i quines defenses tenen per protegir-se, entre altres continguts.
Lloc o equipament:
Cala Montgó, a l'Escala, o bé platgeta de l'Estartit
Nivell educatiu:
Educació infantil: Si
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
1 h 30 min
Preu/alumne original:
6.25 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
4.75 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Conèixer els elements naturals del litoral marí: la platja, les roques i els organismes marins que hi viuen. 2. Descobrir organismes marins i les seves característiques a través de l'observació i el contacte directe. 3. Interpretar la diversitat dels grups d'éssers vius com a maneres diferents de fer les funcions vitals. Valorar la biodiversitat; 4. Detectar els elements contaminants que no pertanyen al medi marí i que el perjudiquen; 5. Fomentar pautes respectuoses amb els organismes vius i l'entorn.
Descripció de l'activitat:
S'introdueix els alumnes en l'entorn i es presenta l'activitat. Per nivells educatius, es donen els continguts més adequats al currículum i la distribució dels organismes segons els seus requeriments i grups animals. S'explica la metodologia que es farà servir per agafar els organismes vius causant-los el mínim impacte possible: col·locar-los en safates amb aigua, observar-los, manipular els que es cregui oportú i tornar-los a l'aigua, a la zona més escaient. Se cerquen organismes posant els peus a l'aigua a la zona rocosa on baten les onades. Per als grups d'educació infantil, s'ofereix una zona més sorrenca. Es disposa de galledes amb fons de metacrilat per veure òptimament el fons marí (sobretot en cas d'onatge). Finalitzada la cerca, s'expliquen les característiques dels principals grups zoològics (mol·luscs, crustacis, equinoderms i cnidaris) i vegetals a partir dels organismes trobats, que s'observen i es toquen. Es fomenta el respecte pels éssers vius i la seva conservació.
Materials utilitzats:
Galledes amb fons de metacrilat, làmines dels grups zoològics, safates, quadern per treballar posteriorment a l'aula i material previ que s'enviarà al docent per veure a l'escola. Oferim recursos educatius digitals per treballar l'activitat: http://educacio.museudelamediterrania.cat/arran-de-mar-v3/.
Mecanismes d'avaluació:
Avaluació contínua durant el desenvolupament de l'activitat. Es comptarà també amb un sistema d'avaluació qualitatiu que permetrà obtenir una lectura dels impactes de l'activitat educativa vinculada al patrimoni per millorar el servei. Aquesta avaluació es basarà en l'opinió dels alumnes, els docents i els educadors. L'ha elaborada la Xarxa de Museus de les Comarques de Girona, de la qual el Museu forma part.
Observacions:
S'aconsella fer l'activitat els mesos de maig, juny, setembre i octubre.
Els alumnes han de portar banyador i samarreta posada, sabates de riu o roca tipus escarpins o similars (que vagin lligades al peu), tovallola petita, crema solar, aigua i una muda de recanvi si l'escola ho creu convenient.
Els continguts de la visita estan adaptats a cada nivell educatiu segons el currículum escolar.