Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Descoberta de l'estany de Banyoles (2-4 h)
Descripció breu:
Propostes didàctiques de descoberta de l'estany de Banyoles que ofereixen una aproximació global a l'ecosistema lacustre a través de l'observació directa i la interacció activa amb l'entorn natural. Estan basades en metodologies diverses: treball de camp, jocs, experiències vivencials, relats amb titelles, activitats científiques, dinàmiques participatives d'investigació, etc. La metodologia, els continguts i les activitats estan adaptats a cada nivell educatiu.
Lloc o equipament:
L'estany de Banyoles i l'entorn proper.
Nivell educatiu:
Educació infantil: Si
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
De 2 a 4 h
Preu/alumne original:
10.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Desenvolupar la capacitat d'explorar l'estany mitjançant el contacte directe, l'observació activa i l'experimentació; 2. Valorar els elements naturals, paisatgístics i culturals del sistema lacustre, amb l'objectiu de despertar la curiositat científica i l'interès dels participants; 3. Apreciar la importància ecològica de la zona lacustre per evidenciar la necessitat de protegir-la i fomentar el compromís personal i col·lectiu en la conservació de la natura; 4. Aplicar tècniques d'investigació amb l'objectiu d'introduir-se en el medi natural.
Descripció de l'activitat:
S'ofereixen diverses propostes de descoberta de l'estany i el seu entorn, adaptades als diversos nivells educatius. 1. Ed. infantil: Exploració de l'entorn natural de l'estany a través dels cinc sentits; 2. CI. Descoberta del funcionament de l'estany i els éssers vius que l'habiten amb el fil conductor de les llegendes (Morgat, Drac i Goges); 3. CM/CS i secundària: Estudi científic de l'estany: formació i funcionament hidrogeològic; ecosistema (éssers vius, relacions i problemàtiques); estudi del plàncton; el sistema de desguàs (els recs, els dits verds); el travertí, una pedra viva, etc. Cada proposta compta amb una unitat didàctica on es recullen objectius, continguts i la descripció de les activitats (de motivació, de camp i de síntesi). L'activitat de camp és conduïda per educadors i té com a base: 1. L'observació i la identificació directes; 2. El plantejament d'hipòtesis i la investigació; 3. Jocs i dinàmiques actives; 4. L'ús de ginys, maquetes, instrumental de camp i laboratori.
Materials utilitzats:
El material didàctic que s'utilitza el determina el programa d'activitats escollit. Es disposa de maquetes, titelles, lupes, prismàtics, xarxes de plàncton, microscopis, guies de camp, làmines didàctiques, material divers per a jocs, rastres de fauna, etc. El quadern de treball és opcional.
Mecanismes d'avaluació:
L'avaluació la fan tots els agents participants: alumnat, professorat i equip d'educadors ambientals: a) Participants: al final de la jornada, duen a terme una dinàmica de síntesi dels aprenentatges realitzats i de valoració de l'activitat; b) Professorat: completa un formulari electrònic que permet qualificar diferents aspectes de l'activitat realitzada; c) Equip de l'entitat: recull les valoracions del dia en un qüestionari; trimestralment, es reuneix per revisar i valorar les opinions i propostes.
Observacions:
Es pot escollir i definir el programa d'activitats més adequat als interessos i necessitats de l'alumnat. Es recomana portar calçat i roba còmodes i adaptats a la climatologia, ja que la majoria d'activitats es fan al medi natural.