Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
A la recerca d'invertebrats!
Descripció breu:
Aquesta activitat pretén donar valor a un grup animal molt estigmatitzat. Els invertebrats poden arribar a ser fascinants i la seva recerca acostuma a estimular molt l'esperit d'aventura dels infants. Durant la sortida, coneixerem els principals grups i espècies d'invertebrats autòctons, tot fent-ne una recerca sempre des del respecte i la mínima molèstia cap als animals. L'alumnat ha de relacionar els coneixements adquirits en el joc introductori per poder identificar el grup al qual pertany cada troballa.
Lloc o equipament:
Entorn natural proper a l'escola escollit prèviament per l'educador ambiental.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
3-4 h
Preu/alumne original:
8 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
5.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Aprendre les característiques dels invertebrats que trobem al territori (potes, ales, antenes, closca, altres parts del cos, etc.) i relacionar-les amb el tipus d'alimentació i el grup al qual pertanyen; 2. Afavorir l'estima envers aquests animals tan menyspreats i alhora imprescindibles per a la biodiversitat; 3. Despertar l'interès en l'observació de la natura, així com fomentar la fascinació i el respecte pel món natural.
Descripció de l'activitat:
Aquesta activitat a l'aire lliure aprofundeix en el tema dels invertebrats a partir d'una metodologia experiencial. Per iniciar-nos-hi i partir tots d'un mateix punt, duem a terme el joc «Qui és qui?», ideat per conèixer les característiques dels principals grups d'invertebrats. Posteriorment, es fa la recerca amb material especialitzat i fent èmfasi en les bones pràctiques que cal adoptar per minimitzar la molèstia als animals mentre els observem. Aquesta recerca es fa en grups i mitjançant una fitxa de treball en la qual s'han d'anar anotant les observacions (descripció de l'invertebrat, lloc on s'ha trobat i identificació). La part final de l'activitat està destinada a posar en comú totes les troballes i a reflexionar sobre els coneixements obtinguts, així com a parlar de les emocions experimentades.
Materials utilitzats:
Recursos: joc «Qui és qui?» dels invertebrats, fitxes identificatives, fitxes per anotar els invertebrats trobats. Materials: pots lupa, aspiradors entomològics, llençol blanc, pinzells i guies.
Mecanismes d'avaluació:
L'educador controla el bon desenvolupament de l'activitat i valora l'aprenentatge dels participants mitjançant preguntes. L'alumnat ha d'emplenar la fitxa a partir dels invertebrats trobats. L'última part de la sessió està destinada a reflexionar sobre els coneixements i experiències obtinguts durant l'activitat. La valoració posterior es du a terme mitjançant un qüestionari per als docents i educadors ambientals.
Observacions:
És necessari portar calçat i roba còmodes, ja que els participants passaran tot el matí a l'exterior.