Programa 2025-2026

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Escola de Natura de l'Estany de Banyoles

Pg. de la Draga, 5
Banyoles - Pla de l'Estany
Telèfon: 972581316
Fax:
correu@escolanaturabanyoles.org
www.escolanaturabanyoles.org
fitxa de l'entitat organitzadora
Sol·licitud de l'activitat

Títol:

L'estany de Banyoles: activitats tradicionals lligades a l'aigua


Descripció breu:

Seguint el fil conductor d'antigues activitats tradicionals, descobrirem quins recursos s'han extret de l'entorn natural de Banyoles, així com la relació que les persones han tingut i tenen amb l'estany. S'ofereixen opcions diverses per conèixer quatre tècniques artesanals lligades a l'aigua de l'estany: la cistelleria, el paper, el tint de draps i la pesca.


Lloc o equipament:

L'estany de Banyoles i el centre escolar o l'Escola de Natura.


Nivell educatiu:

Educació infantil: Si

Educació primària: Si

Educació secundària: Si

Cicles formatius: Si

Cicle inicial: Si

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: No

Durada:

De 2 a 4 h


Preu/alumne original:

10.5 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

8 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Identificar les principals característiques i singularitats socials i naturals de la zona lacustre de Banyoles, per comprendre'n la riquesa i la diversitat; 2. Reconèixer l'estany de Banyoles com a font de recursos al llarg del temps i valorar-ne el paper històric i cultural; 3. Fomentar l'interès per conèixer les activitats tradicionals i els antics usos dels recursos de l'estany de Banyoles; 4. Despertar la sensibilitat en els valors ecològics i tradicionals de la zona lacustre, per promoure´n la valoració i la conservació activa.


Descripció de l'activitat:

Activitats temàtiques per escollir: 1. Les plantes aquàtiques i la cistelleria. Característiques de les plantes que formen el cinyell de vegetació, espècies i funcions ecològiques. Taller d'elaboració de cistells, paneres i sonalls amb vímet; 2. Usos de l'aigua dels recs i el tint. La construcció i utilització dels recs, font de riquesa i motor industrial. La llotja del tint. Tècniques de tenyida natural. Taller de tint de draps; 3. Usos de l'aigua dels recs i el paper. La construcció i la utilització dels recs, font de riquesa i motor industrial. Taller de paper reciclat amb diaris vells; 4. Els peixos i la pesca. Història de la pesca i de les poblacions de peixos a l'estany. Peixos autòctons i introduïts. Les pesqueres: característiques, evolució i anècdotes d'aquestes construccions sobre l'aigua. Visita d'algunes pesqueres.


Materials utilitzats:

1. Cistelleria: làmines d'identificació de les plantes aquàtiques, mostres d'elements diversos fets amb matèries vegetals (joncs, vímets i balca), palanganes, aigua, vímet, cartrons, punxons i tisores; 2. Tint: Imatge històrica de la llotja del tint, tint, guants, tints naturals, mostres de matèries vegetals, peces de roba, agulles, fil, gomes i pedres; 3. Paper: làmina amb imatge sobre la fabricació de paper, sedassos, paper triturat, premses i feltres; 4. Peixos: làmines de les espècies de peixos, fotos històriques de les pesqueres i arts de pesca antics.


Mecanismes d'avaluació:

L'avaluació la fan tots els agents participants: alumnat, professorat i equip d'educadors ambientals: a) Participants: al final de la jornada, duen a terme una dinàmica de síntesi dels aprenentatges realitzats i de valoració de l'activitat; b) Professorat: completa un formulari que permet qualificar diferents aspectes de l'activitat realitzada; c) Equip de l'entitat: recull les valoracions del dia en un qüestionari; trimestralment, es reuneix per revisar i valorar les opinions i propostes.


Observacions:

Es recomana dur a terme l'activitat amb un grup classe.