Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
L'estany de Banyoles: activitats tradicionals lligades a l'aigua
Descripció breu:
Seguint el fil conductor d'antigues activitats tradicionals, descobrirem quins recursos s'han extret de l'entorn natural de Banyoles, així com la relació que les persones han tingut i tenen amb l'estany. S'ofereixen opcions diverses per conèixer quatre tècniques artesanals lligades a l'aigua de l'estany: la cistelleria, el paper, el tint de draps i la pesca.
Lloc o equipament:
L'estany de Banyoles i el centre escolar o l'Escola de Natura.
Nivell educatiu:
Educació infantil: Si
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
De 2 a 4 h
Preu/alumne original:
10.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Identificar les principals característiques i singularitats socials i naturals de la zona lacustre de Banyoles, per comprendre'n la riquesa i la diversitat; 2. Reconèixer l'estany de Banyoles com a font de recursos al llarg del temps i valorar-ne el paper històric i cultural; 3. Fomentar l'interès per conèixer les activitats tradicionals i els antics usos dels recursos de l'estany de Banyoles; 4. Despertar la sensibilitat en els valors ecològics i tradicionals de la zona lacustre, per promoure´n la valoració i la conservació activa.
Descripció de l'activitat:
Activitats temàtiques per escollir: 1. Les plantes aquàtiques i la cistelleria. Característiques de les plantes que formen el cinyell de vegetació, espècies i funcions ecològiques. Taller d'elaboració de cistells, paneres i sonalls amb vímet; 2. Usos de l'aigua dels recs i el tint. La construcció i utilització dels recs, font de riquesa i motor industrial. La llotja del tint. Tècniques de tenyida natural. Taller de tint de draps; 3. Usos de l'aigua dels recs i el paper. La construcció i la utilització dels recs, font de riquesa i motor industrial. Taller de paper reciclat amb diaris vells; 4. Els peixos i la pesca. Història de la pesca i de les poblacions de peixos a l'estany. Peixos autòctons i introduïts. Les pesqueres: característiques, evolució i anècdotes d'aquestes construccions sobre l'aigua. Visita d'algunes pesqueres.
Materials utilitzats:
1. Cistelleria: làmines d'identificació de les plantes aquàtiques, mostres d'elements diversos fets amb matèries vegetals (joncs, vímets i balca), palanganes, aigua, vímet, cartrons, punxons i tisores; 2. Tint: Imatge històrica de la llotja del tint, tint, guants, tints naturals, mostres de matèries vegetals, peces de roba, agulles, fil, gomes i pedres; 3. Paper: làmina amb imatge sobre la fabricació de paper, sedassos, paper triturat, premses i feltres; 4. Peixos: làmines de les espècies de peixos, fotos històriques de les pesqueres i arts de pesca antics.
Mecanismes d'avaluació:
L'avaluació la fan tots els agents participants: alumnat, professorat i equip d'educadors ambientals: a) Participants: al final de la jornada, duen a terme una dinàmica de síntesi dels aprenentatges realitzats i de valoració de l'activitat; b) Professorat: completa un formulari que permet qualificar diferents aspectes de l'activitat realitzada; c) Equip de l'entitat: recull les valoracions del dia en un qüestionari; trimestralment, es reuneix per revisar i valorar les opinions i propostes.
Observacions:
Es recomana dur a terme l'activitat amb un grup classe.