Programa 2022-2023
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Període de sol·licitud tancat
Títol:
Les sorpreses d'un volcà
Descripció breu:
L'activitat se centra a descobrir el volcà del Puig Astrol mitjançant els sentits i interpretar-ne les parts, les roques que el formen i l'entorn que l'envolta.
Continguts principals:
1. Les parts d'un volcà (con volcànic, cràter i xemeneia).
2. L'erupció i les roques volcàniques (formació de les roques i classificació).
3. Els elements naturals i humans de l'entorn del volcà.
Lloc o equipament:
Volcà del Puig Astrol, Batet de la Serra (Olot). Punt de trobada d'inici de l'activitat: àrea de Can Serra, a la Fageda d'en Jordà.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: No
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: Si
Cicle superior: No
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
4 h
Preu/alumne original:
9.75 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
7.25 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Comprendre el procés de formació del volcà del Puig Astrol.
2. Identificar les parts del volcà i les principals roques volcàniques.
3. Descobrir i experimentar el volcà a través dels sentits (tacte, oïda, vista, gust i olfacte).
4. Identificar diferents elements naturals i humans que es poden trobar en un volcà, i algunes relacions que s'hi estableixen.
5. Adquirir tècniques d'observació.
Descripció de l'activitat:
L'activitat se centra en la descoberta del volcà del Puig Astrol i el seu entorn per mitjà dels sentits (olfacte, tacte, oïda, gust i vista). Se segueix un itinerari al llarg del qual es fan diferents parades (con volcànic, gredera, cràter, alzinar, etc.) i es treballen els diferents sentits.
Continguts principals que es tracten:
1. Parts d'un volcà.
2. Erupció del volcà i les roques volcàniques (cendres, lapil·li, blocs i bombes).
3. Elements naturals i humans.
Com a eix de motivació s'utilitza una carta que el Petit Príncep envia als alumnes de l'escola, en què els demana informació dels volcans del seu país i els explica com són els volcans del seu planeta. A l'inici de l'activitat els alumnes porten un recull de les sensacions que esperen experimentar i en finalitzar el recorregut posen en comú el que han descobert, les sensacions que han viscut i que els han ajudat a comprendre i a respectar el volcà. També porten una llista de preguntes sobre el volcà que visitaran.
Materials utilitzats:
Es fan arribar al centre educatiu contractant els dossiers de treball previ i de treball
posterior per als alumnes, juntament amb les orientacions pedagògiques per al
docent.
Durant la sortida de camp s'utilitza el material següent: dossier per als alumnes, carta del Petit Príncep (s'envia com a treball previ a l'escola), fulls dels sentits, cartolines per elaborar la paleta de colors amb els elements de l'entorn, benes per tapar els ulls, dossier de fauna i bossa de paper per recollir mostres.
Mecanismes d'avaluació:
Bàsicament s'utilitzen quatre procediments:
1. Contacte, per mitjà de telèfon i de correu electrònic, amb els centres educatius per aclarir possibles dubtes que puguin sorgir de la sortida de camp, del treball previ i del treball
posterior.
2. Avaluació amb els docents mitjançant un qüestionari amb preguntes clau.
3. Anàlisi dels treballs previs abans de començar la sortida de camp.
Observacions:
1. S'enviarà a tots els centres una proposta de treball previ i posterior, per treballar a l'aula. 2. Per a cada grup de 20 alumnes hi hauria d'haver un docent.
3.Temporització:
10.00-10.30 h: Recepció del grup, recollida de l'avaluació inicial i presentació dels educadors;
10.30-13.45 h: Activitat de descoberta i conclusions de l'activitat;
13.45-14.00 h: Itinerari de retorn.