Programa 2022-2023

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Tosca Serveis Ambientals d'Educació i Turisme

c/ Teuleria 13
Olot - Garrotxa
Telèfon: 972270086
Fax: 972270455
octavi@tosca.cat
www.tosca.cat
fitxa de l'entitat organitzadora
Període de sol·licitud tancat

Títol:

Les sorpreses d'un volcà


Descripció breu:

L'activitat se centra a descobrir el volcà del Puig Astrol mitjançant els sentits i interpretar-ne les parts, les roques que el formen i l'entorn que l'envolta. Continguts principals: 1. Les parts d'un volcà (con volcànic, cràter i xemeneia). 2. L'erupció i les roques volcàniques (formació de les roques i classificació). 3. Els elements naturals i humans de l'entorn del volcà.


Lloc o equipament:

Volcà del Puig Astrol, Batet de la Serra (Olot). Punt de trobada d'inici de l'activitat: àrea de Can Serra, a la Fageda d'en Jordà.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària: Si

Educació secundària: No

Cicles formatius: No

Cicle inicial: No

Cicle mitja: Si

Cicle superior: No

Primer cicle ESO: No

Segon cicle ESO: No

Batxillerat: No

Durada:

4 h


Preu/alumne original:

9.75 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

7.25 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Comprendre el procés de formació del volcà del Puig Astrol. 2. Identificar les parts del volcà i les principals roques volcàniques. 3. Descobrir i experimentar el volcà a través dels sentits (tacte, oïda, vista, gust i olfacte). 4. Identificar diferents elements naturals i humans que es poden trobar en un volcà, i algunes relacions que s'hi estableixen. 5. Adquirir tècniques d'observació.


Descripció de l'activitat:

L'activitat se centra en la descoberta del volcà del Puig Astrol i el seu entorn per mitjà dels sentits (olfacte, tacte, oïda, gust i vista). Se segueix un itinerari al llarg del qual es fan diferents parades (con volcànic, gredera, cràter, alzinar, etc.) i es treballen els diferents sentits. Continguts principals que es tracten: 1. Parts d'un volcà. 2. Erupció del volcà i les roques volcàniques (cendres, lapil·li, blocs i bombes). 3. Elements naturals i humans. Com a eix de motivació s'utilitza una carta que el Petit Príncep envia als alumnes de l'escola, en què els demana informació dels volcans del seu país i els explica com són els volcans del seu planeta. A l'inici de l'activitat els alumnes porten un recull de les sensacions que esperen experimentar i en finalitzar el recorregut posen en comú el que han descobert, les sensacions que han viscut i que els han ajudat a comprendre i a respectar el volcà. També porten una llista de preguntes sobre el volcà que visitaran.


Materials utilitzats:

Es fan arribar al centre educatiu contractant els dossiers de treball previ i de treball posterior per als alumnes, juntament amb les orientacions pedagògiques per al docent. Durant la sortida de camp s'utilitza el material següent: dossier per als alumnes, carta del Petit Príncep (s'envia com a treball previ a l'escola), fulls dels sentits, cartolines per elaborar la paleta de colors amb els elements de l'entorn, benes per tapar els ulls, dossier de fauna i bossa de paper per recollir mostres.


Mecanismes d'avaluació:

Bàsicament s'utilitzen quatre procediments: 1. Contacte, per mitjà de telèfon i de correu electrònic, amb els centres educatius per aclarir possibles dubtes que puguin sorgir de la sortida de camp, del treball previ i del treball posterior. 2. Avaluació amb els docents mitjançant un qüestionari amb preguntes clau. 3. Anàlisi dels treballs previs abans de començar la sortida de camp.


Observacions:

1. S'enviarà a tots els centres una proposta de treball previ i posterior, per treballar a l'aula. 2. Per a cada grup de 20 alumnes hi hauria d'haver un docent. 3.Temporització: 10.00-10.30 h: Recepció del grup, recollida de l'avaluació inicial i presentació dels educadors; 10.30-13.45 h: Activitat de descoberta i conclusions de l'activitat; 13.45-14.00 h: Itinerari de retorn.