Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Els estanyols, tot un món!
Descripció breu:
Descoberta científica d'alguns dels estanyols i brolladors de la comarca que amb l'estany de Banyoles conformen la conca lacustre. Farem un treball experimental per estudiar-ne les particularitats, la fauna, la vegetació i els secrets que s'hi amaguen.
Lloc o equipament:
L'estany de Banyoles i el sistema d'estanyols de la conca lacustre.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: No
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: No
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
+ 4 h
Preu/alumne original:
13 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
9 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Conèixer i explorar diverses manifestacions lacustres mitjançant el contacte directe, l'observació activa i l'experimentació; 2. Descobrir alguns dels estanyols per prendre consciència de la seva pertinença a la conca lacustre; 3. Aprofundir en l'ecologia dels estanyols a través de l'observació, l'experimentació i tècniques d'estudi científic; 4. Introduir-se en pràctiques científiques de mostreig i anàlisi de dades; 5. Apreciar la importància de la zona lacustre per evidenciar la necessitat de protegir-la i conservar-la.
Descripció de l'activitat:
L'activitat compta amb una unitat didàctica on es recullen els objectius didàctics, els continguts i les activitats prèvies de motivació, de camp i posteriors de síntesi i conclusió. El programa de camp és conduït i dinamitzat pels educadors ambientals de l'Escola de Natura. Continguts: 1. Funcionament hidrogeològic de la conca lacustre de Banyoles; 2. Procés de formació dels estanyols; 3. La vegetació i la fauna dels estanyols. Relacions i ecosistema; 4. La fragilitat i els problemes ecològics. L'eutrofització; 5. Singularitats, diversitat d'aigües i microecosistemes. Zones que es visiten: a) Vall de Sant Miquel de Campmajor: estanyols negres i Coromina; b) Riera del Castellar: estanyols d'en Cisó, Nou i brollador; c) Estanyol del Vilar; d) Aiguamolls de la Puda: estanyols de la Cendra, d'en Montalt i brollador. A cada parada es duu a terme alguna pràctica científica específica amb material experimental de camp.
Materials utilitzats:
Material de camp: giny de simulació del funcionament d'un estanyol, termòmetre, oxímetre, disc de Secchi, conductímetre, pots de mostres, làmines de formació dels estanyols, xarxa de plàncton, galleda amb corda, tires de pH i nitrats, clorur de bari, prismàtics i corda mesurada amb pes. Material per a l'alumnat: quadern de treball i làmines dels estanyols.
Mecanismes d'avaluació:
L'avaluació la fan tots els agents participants: alumnat, professorat i equip d'educadors ambientals: a) Participants: al final de la jornada, duen a terme una dinàmica de síntesi dels aprenentatges realitzats i de valoració de l'activitat; b) Professorat: completa un formulari que permet qualificar diferents aspectes de l'activitat realitzada; c) Equip de l'entitat: recull les valoracions del dia en un qüestionari; trimestralment, es reuneix per revisar i valorar les opinions i propostes.
Observacions:
Per visitar alguns dels estanyols caldrà disposar d'autocar o d'un altre mitjà de transport, que no està inclòs en el preu. Es recomana portar calçat i roba còmodes i adaptats a la climatologia, ja que l'activitat es fa totalment a l'aire lliure.