Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Els valors naturals del riu
Descripció breu:
En aquesta activitat descobrirem l'ecosistema del riu a partir de la seva exploració. L'activitat gira a l'entorn de tres àmbits principals: la vegetació de ribera, el cabal del riu i la qualitat de l'aigua. Mitjançant diversos estris de mesura i guies d'identificació, durem a terme un estudi basat en la ciència de l'estat ambiental de l'hàbitat fluvial. També reflexionarem sobre la importància de l'aigua per a la biodiversitat i per a la societat, a més de donar eines als participants per cuidar aquest recurs tan valuós.
Lloc o equipament:
Entorn fluvial proper al centre educatiu.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
3-4 h
Preu/alumne original:
8 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
5.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Descobrir l'ecosistema del riu i les espècies que hi habiten; 2. Fer un estudi basat en la ciència sobre la qualitat de l'aigua del riu; 3. Reflexionar sobre la qualitat de l'aigua, un recurs limitat i que s'ha de cuidar; 4. Donar eines per fer un ús responsable de l'aigua i evitar-ne la contaminació.
Descripció de l'activitat:
Aquesta activitat pretén donar a conèixer un espai fluvial de l'entorn proper al centre educatiu. L'espai on es desenvoluparà l'activitat es concretarà amb el centre en el moment de reservar-la. L'activitat està dividida en tres dinàmiques diferents de descoberta i estudi de l'entorn. La primera dinàmica consisteix en un estudi del cabal del riu que ens permet reflexionar sobre la importància dels cabals ecològics per a la biodiversitat. Posteriorment, fem un estudi de l'hàbitat de ribera i un concurs d'identificació de la seva vegetació. L'última dinàmica consisteix en un estudi de la qualitat de l'aigua mitjançant diverses proves físiques, químiques i biològiques. Cada un d'aquests tres àmbits es treballaran en grups reduïts i mitjançant una fitxa de treball on es recolliran totes les dades i aprenentatges obtinguts. D'aquesta manera, es pot seguir treballant el tema a l'aula. Al final de l'activitat, reflexionarem sobre els aprenentatges i els dubtes que tinguin els participants.
Materials utilitzats:
Materials: safates, salabrets, cintes mètriques, carpeta de suport per escriure, fil i material per a les proves fisicoquímiques de l'aigua. Recursos: fitxes de cada dinàmica, guies d'identificació de la fauna i la flora del riu.
Mecanismes d'avaluació:
Durant l'activitat, l'educador controlarà el bon desenvolupament de l'activitat i valorarà l'aprenentatge dels participants mitjançant preguntes a l'alumnat. L'última part de la sessió està destinada a reflexionar sobre els coneixements i experiències obtinguts durant l'activitat. També hi haurà una enquesta d'avaluació per als docents i educadors ambientals.
Observacions:
Els alumnes que en tinguin, han de portar sabates de riu (escarpins o calçat tipus Crocs) i una tovallola petita. Algunes de les mostres que analitzarem s'han d'anar a buscar posant els peus dins l'aigua.