Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
L'Aula de Natura de l'Estany
Descripció breu:
Tallers i activitats d'aula per a la descoberta activa i pràctica dels fenòmens naturals a través de l'experimentació, la manipulació, la interpretació i la deducció. Es proposen diverses activitats temàtiques segons el nivell educatiu, les quals aporten un punt de vista diferent en l'estudi de la natura, així com de l'estany de Banyoles i els seus habitants: a) El color; b) Els habitacles; c) Les adaptacions; d) El moviment; e) La vida al bosc.
Lloc o equipament:
Aula de Natura de l'Estany de Banyoles.
Nivell educatiu:
Educació infantil: Si
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
De 2 a 4 h
Preu/alumne original:
10.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Potenciar l'observació, la formulació d'hipòtesis, la deducció i la interpretació per descobrir els fenòmens naturals, els éssers vius i les relacions que s'estableixen en la conca lacustre de Banyoles i en la natura en general; 2. Explorar fenòmens, singularitats i processos naturals a través de diferents temàtiques, per aprofundir en el coneixement de la natura i les seves particularitats; 3. Gaudir de les pròpies descobertes i aprenentatges, per desenvolupar una connexió vivencial i significativa amb la natura.
Descripció de l'activitat:
Cada activitat compta amb un dossier on es recullen els objectius didàctics i els continguts que es treballen. Activitats per escollir: 1. Color: racons experimentals i de joc sobre els colors de la natura, taller de pintura amb tints vegetals, experiments i dinàmiques sobre la teoria i la funció dels colors; 2. Habitacles: observació i manipulació d'habitacles diversos, joc del panell giratori animals/habitacles, jocs dinàmics «Ocell camallarg fa el niu», i «Endevina on, com i què»; 3. Adaptacions: racons manipulatius de les adaptacions dels éssers vius, joc «Jo m'adapto» i experimentació sobre la morfologia v/s funció en el món; 4. Moviment: experimentació del pèndol d'artista, joc del desplaçament dels animals, jocs amb ones i experimentació amb simuladors de vent, aigua i terratrèmol, dispersió de les llavors, etc.; 5. La vida al bosc: treball amb material manipulatiu integrat en un tronc real (recurs «L'Hèctor, l'arbre mort»): importància ecològica dels arbres vells d'un bosc madur.
Materials utilitzats:
Tints naturals, fulles plastificades, maleta (màgia dels colors), materials per als experiments, roba de colors, imatges d'animals camuflats, maquillatge, prototips de forma a la natura, mostres de caus, targetes d'animals, panell giratori, imatges, maleta d'adaptacions, pèndol d'artista, pilota, punter, llauna, mirall, caixa, aigua, ventilador, sucre, tap de suro, fusta, caixa simulació de l'escorça terrestre, simulador de tromba d'aigua, maleta de la vegetació, imatges d'animals i material de recurs, material corresponent a «L'Hèctor, l'arbre mort».
Mecanismes d'avaluació:
L'avaluació la fan tots els agents participants: alumnat, professorat i equip d'educadors ambientals: a) Participants: al final de la jornada, duen a terme una dinàmica de síntesi dels aprenentatges realitzats i de valoració de l'activitat; b) Professorat: completa un formulari que permet qualificar diferents aspectes de l'activitat realitzada; c) Equip de l'entitat: recull les valoracions del dia en un qüestionari; trimestralment, es reuneix per revisar i valorar les opinions i propostes.
Observacions:
Per disponibilitat de l'espai, es recomana dur a terme l'activitat amb un sol grup classe.