Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Descoberta del bosc mediterrani
Descripció breu:
Un educador/a de l'entitat amb experiència dins de l'àmbit naturalista acompanya els alumnes per observar l'entorn natural de l'escola. Durem a terme diferents activitats i jocs per iniciar-nos en el naturalisme i despertar l'interès en l'observació de la natura. Durant l'activitat reforçarem conceptes teòrics sobre el medi natural adaptats a cada curs escolar i aprendrem a utilitzar prismàtics i altres eines per descobrir la biodiversitat de l'entorn.
Lloc o equipament:
Entorn natural proper a l'escola escollit prèviament per l'educador/a ambiental.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
3 h
Preu/alumne original:
8 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
5.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Conèixer les principals espècies d'aus i plantes de l'entorn escolar;
2. Aprendre a utilitzar els prismàtics i les guies d'identificació;
3. Fomentar la fascinació i el respecte per la natura, així com despertar interès en la seva observació.
Descripció de l'activitat:
En aquesta sortida a l'entorn natural de l'escola, un educador/a de l'entitat amb experiència en el naturalisme acompanya els alumnes a descobrir l'entorn. La sortida vol despertar l'interès en l'observació de la natura i transmetre la fascinació dels naturalistes pel món natural.
La sortida se centra en dos grups d'éssers vius molt agraïts per la seva abundància i bellesa: les aus i les plantes.
Així doncs, es duen a terme tres dinàmiques diferents de descoberta de l'entorn. Primer es fa una introducció de les aus, que consisteix a observar imatges d'ocells per relacionar la forma del bec, les potes i les ales amb la funció per a què es fan servir. Posteriorment es fa una descoberta de les aus amb prismàtics. Els alumnes han de caminar en grups per un recorregut i trobar imatges impreses d'ocells amagades prèviament. Finalment es fa una dinàmica per descobrir la flora de l'entorn, mitjançant guies i exercicis pràctics que s'han de dur a terme en grups.
Materials utilitzats:
Materials: prismàtics i brúixoles.
Recursos: guies d'identificació i recursos impresos per a cada activitat.
Mecanismes d'avaluació:
L'educador/a controla el bon desenvolupament de l'activitat i valora l'aprenentatge mitjançant preguntes a l'alumnat. L'última part de la sessió està destinada a reflexionar sobre els coneixements i experiències obtinguts. Es lliura un full d'avaluació als docents i educadors ambientals.
Observacions:
És necessari portar calçat i roba còmodes, ja que els participants passaran tot el matí a l'exterior. Les activitats d'educació ambiental de l'Associació de Naturalistes de Girona incorporen propostes d'aprenentatge per continuar treballant el tema de l'activitat amb l'alumnat.