Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Estudi científic dels ocells de l'estany
Descripció breu:
Activitats de coneixement i estudi dels ocells de la conca lacustre. Descoberta d'un projecte de recuperació d'una espècie o la pràctica de tècniques científiques d'estudi en ornitologia. S'ofereixen tres propostes segons el nivell educatiu: cigonyes, rapinyaires/egagròpiles i anellament científic.
Lloc o equipament:
L'estany de Banyoles i l'entorn proper, el laboratori de l'Escola de Natura o l'entorn proper del centre escolar.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
De 2 a 4 h
Preu/alumne original:
10.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Augmentar el coneixement sobre l'estany de Banyoles, especialment en les aus; 2. Identificar les espècies d'ocells més comunes de l'estany de Banyoles i l'entorn; 3. Experimentar tècniques d'estudi científic o conèixer el procés de recuperació d'una espècie emblemàtica, per propiciar un acostament significatiu i vivencial al món de les aus; 4. Adoptar actituds de respecte i consciència ecològica envers la diversitat d'aus de la zona lacustre per contribuir a la seva conservació i protecció.
Descripció de l'activitat:
Cada proposta compta amb una unitat didàctica on es recullen els objectius, els continguts i la descripció de les activitats prèvies, les activitats de camp i les activitats posteriors, de síntesi i conclusió. Programes de camp: 1. Les cigonyes: a) Itinerari pel pla dels Estanyols; b) La cigonya. Espècies, característiques, hàbits i costums; c) El procés de reintroducció de la cigonya a Banyoles, una espècie emblemàtica; d) Observació directa de cigonyes; e) La migració, un llarg camí. 2. Els rapinyaires: a) Els ocells rapinyaires de la conca lacustre. Espècies i característiques; b) Les egagròpiles: què son, quines espècies les fan i per què; c) Dissecció i estudi científic d'una egagròpila; c) Elaboració d'un mostrari de les restes trobades dins l'egagròpila. Identificació i micromamífers. 3. Anellament científic: a) Introducció a l'ornitologia; b) Principals espècies d'ocells de la conca lacustre de Banyoles; c) Tècniques bàsiques d'anellament d'ocells.
Materials utilitzats:
Materials de camp segons l'activitat : 1. Cigonyes: imatges del procés de reintroducció, anella de cigonya, prismàtics, jocs «Fem un niu» i «Ocells viatgers»; 2. Egagròpiles: mostres, maleta pedagògica d'estudi d'una egagròpila, reportatge l'òliba de la col·lecció «Bèsties»; 3. Anellament: mostres de nius, ous i plomes, caixes niu i menjadores, recull d'imatges i cants d'ocells, prismàtics, làmines d'identificació, guies de camp i material específic d'anellament; 4. Material par a l'alumne: quadern de treball i/o mostrari col·lecció.
Mecanismes d'avaluació:
L'avaluació la fan tots els agents participants: alumnat, professorat i equip d'educadors ambientals: a) Participants: al final de la jornada, duen a terme una dinàmica de síntesi dels aprenentatges realitzats i de valoració de l'activitat; b) Professorat: completa un formulari que permet qualificar diferents aspectes de l'activitat realitzada; c) Equip de l'entitat: recull les valoracions del dia en un qüestionari; trimestralment, es reuneix per revisar i valorar les opinions i propostes.
Observacions:
L'activitat d'anellament s'ha de dur a terme amb un sol grup i té un suplement per l'anellador. Es recomana portar prismàtics per a les activitats de les cigonyes i l'anellament.