Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
L'estany de Sils i la seva biodiversitat
Descripció breu:
Els biòlegs que treballem a la Fundació Emys tenim la tasca de fer un seguiment dels espais naturals com l'estany de Sils, per saber com estan i qui hi viu. Fa pocs anys es va recuperar aquest espai, anteriorment dessecat, perquè les tortugues d'estany i altres espècies poguessin tenir un bon lloc per viure-hi. Amb el pas del temps, cal comprovar que l'estany continuï sent un bon lloc per viure-hi, menjar o descansar, fins i tot per a aquells animals que només hi són de pas, i per això necessitem la vostra ajuda.
Lloc o equipament:
Estany de Sils.
Nivell educatiu:
Educació infantil: Si
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
2 h 30 min
Preu/alumne original:
10 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
7.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Conèixer els estanys de Sils i les seves peculiaritats com a zona humida; 2. Entendre el concepte de biodiversitat a través del coneixement i l'exploració de la biodiversitat dels estanys; 3. Descobrir i experimentar mètodes d'observació i estudi dels éssers vius d'un espai natural; 4. Reflexionar entorn dels diferents tipus de biodiversitat que hi ha en diferents ecosistemes; 5. Exposar els canvis d'un espai natural per la intervenció de l'ésser humà; 6. Entendre la problemàtica amb les espècies exòtiques i la seva repercussió.
Descripció de l'activitat:
Mitjançant l'activitat volem aconseguir que els participants facin de naturalistes per ajudar els biòlegs de la Fundació Emys a descobrir quins éssers vius habiten a l'estany de Sils i quin estat ecològic presenten. L'estructura de la jornada és la següent: 1. Presentació dels educadors; 2. Explicació de l'objectiu de l'activitat i del paper de l'alumnat; 3. Tasca d'introducció i d'exploració inicial (explicació de l'origen i la història de l'estany, entrega del llibret del biòleg); 4. Tasca d'observació i identificació de les espècies presents en aquell moment a l'estany mitjançant guies; 5. Tasca de mostreig i observació (observarem la flora, la fauna i els elements humans, agafarem mostres d'aigua i fang i restes vegetals); 6. Tasca d'observació de mostres (amb material de camp com lupes, guies de camp, etc., anirem identificant els éssers vius de les mostres); 7. Un cop mostrejat tot l'espai, extraurem conclusions sobre l'estat ecològic de l'estany.
Materials utilitzats:
Llibret del biòleg, llapis, gomes, fustes de suport, salabrets, safates, lupes de mà, lupes binoculars, pala, fulls en blanc, binocles, fitxes i/o guies de camp d'identificació d'espècies i graella d'observació al laboratori.
Mecanismes d'avaluació:
L'avaluació de l'activitat es fa mitjançant una enquesta en format digital que s'entrega al professorat i en la qual es revisen la durada, l'organització, els materials de suport, el contingut, les dinàmiques, la tasca de l'educador/a, etc. Un cop es fa el retorn, es guarda amb el resum de l'activitat elaborat per l'educador/a que ha dirigit la sessió. D'aquesta manera, podem anar millorant i polint els tallers.
Observacions:
Cal dur calçat i roba còmodes, així com roba d'abric segons l'estació de l'any i el lloc on es desenvolupa l'activitat. Les millors èpoques de l'any per dur-la a terme són la tardor i la primavera.