Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Mini xarxes socials
Descripció breu:
L'activitat permet treballar conceptes bàsics d'ecologia a partir de rastres de fauna i flora i del mostreig de macroinvertebrats terrestres o aquàtics de la bassa de l'Aula de Natura El Meandre. De retruc, permet donar a conèixer el desconegut i fascinant món de les criatures que viuen dins del medi aquàtic o sota terra, posant en valor la descoberta dels espais naturals i la biodiversitat que tenim als nostres municipis (la natura de quilòmetre zero).
Lloc o equipament:
Aula de Natura El Meandre
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: No
Cicle mitja: No
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
3 h
Preu/alumne original:
7 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
4.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Treballar conceptes d'ecologia (biodiversitat, bioindicadors, xarxes tròfiques...) a partir de rastres i del mostreig de macroinvertebrats terrestres i/o aquàtics; 2. Donar a conèixer el desconegut i fascinant món de les criatures que viuen dins del medi aquàtic o sota terra; 3. Comprendre la complexitat i la fragilitat dels ecosistemes; 4. Posar en valor la descoberta dels espais naturals dels nostres municipis; 5. Potenciar l'observació com a activitat que facilita el coneixement i que genera emocions.
Descripció de l'activitat:
Aquesta activitat es divideix en dues parts: 1. Gimcana al bosc de l'Aula de Natura per descobrir rastres de fauna o evidències de la presència o interacció entre espècies. Es reparteixen uns plànols amb pistes. Els alumnes han de trobar els rastres, identificar-los i investigar com s'han generat, com si es tractés de l'escena d'un crim. 2. Mostreig de macroinvertebrats. Depenent de l'època de l'any i de la demanda, es fa un mostreig de microfauna a la bassa permanent de l'Aula de Natura o a la fullaraca. El protocol és semblant: es capturen els animals i s'identifiquen amb el suport de fitxes (mínim a nivell de família). Amb els resultats del mostreig es valora la diversitat biològica de l'ecosistema i es treballen aspectes com les relacions tròfiques entre les espècies identificades o la idea dels bioindicadors.
Materials utilitzats:
Rastres de fauna (plomes, pinyes rosegades, agalles, etc.), fitxes per identificar aquests rastres, salabres, safates, lupes, pinzells i fitxes per identificar i classificar els macroinvertebrats.
Mecanismes d'avaluació:
Els alumnes, organitzats per grups, exposen als seus companys el rastre que han estudiat, explicant què és i com s'ha generat. També exposen els macroinvertebrats que han descobert i expliquen quines relacions tròfiques es donen entre ells. El monitor/a aprofita les exposicions per aclarir dubtes i consolidar conceptes. Així mateix, es fa arribar un formulari electrònic al professorat per avaluar l'activitat i proposar millores.
Observacions:
La dinàmica de la gimcana s'adapta d'acord amb el nivell educatiu: és més lúdica per als cicles mitjà i superior i té més contingut per a ESO i batxillerat. El tipus de mostreig depèn de l'època de l'any: durant els mesos més freds, pot ser que l'activitat dels macroinvertebrats sigui minsa; els mesos d'abril, maig i juny són ideals per als animals aquàtics, i la resta de mesos es poden treballar els animals terrestres.