Programa 2025-2026

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Escola de Natura de l'Estany de Banyoles

Pg. de la Draga, 5
Banyoles - Pla de l'Estany
Telèfon: 972581316
Fax:
correu@escolanaturabanyoles.org
www.escolanaturabanyoles.org
fitxa de l'entitat organitzadora
Sol·licitud de l'activitat

Títol:

Descoberta de l'estany de Banyoles (+ 4 h)


Descripció breu:

Propostes didàctiques de descoberta de l'estany de Banyoles que ofereixen una aproximació global a l'ecosistema lacustre a través de l'observació directa i la interacció activa amb l'entorn natural. Estan basades en metodologies diverses segons el nivell: treball de camp, jocs, experiències vivencials, relats amb titelles, activitats científiques, dinàmiques participatives d'investigació, etc. La metodologia, els continguts i les activitats estan adaptats a cada nivell educatiu.


Lloc o equipament:

L'estany de Banyoles i l'entorn proper.


Nivell educatiu:

Educació infantil: Si

Educació primària: Si

Educació secundària: Si

Cicles formatius: Si

Cicle inicial: Si

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: Si

Durada:

+ 4 h


Preu/alumne original:

13 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

9 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Desenvolupar la capacitat d'explorar l'estany mitjançant el contacte directe, l'observació i l'experimentació; 2. Valorar els elements naturals, paisatgístics i culturals del sistema lacustre, amb l'objectiu de despertar la curiositat científica i l'interès dels participants; 3. Apreciar la importància ecològica de la zona lacustre per evidenciar la necessitat de protegir-la i fomentar el compromís personal i col·lectiu en la conservació de la natura; 4. Investigar i utilitzar equipament científic, per familiaritzar-se amb l'estudi del medi natural.


Descripció de l'activitat:

S'ofereixen diverses propostes de descoberta de l'estany de Banyoles i el seu entorn natural, adaptades als diversos nivells educatius: 1. Exploració de l'entorn natural de l'estany a través dels cinc sentits; 2. Descoberta del funcionament i els éssers vius de l'estany amb el fil conductor de les llegendes (Morgat, el Drac i les Goges); 3. Estudi científic de l'estany: formació i funcionament hidrogeològic, l'ecosistema (éssers vius, relacions i problemàtiques); estudi del plàncton; el sistema de desguàs (els recs, els dits verds); el travertí, una pedra viva, etc. Cada proposta compta amb una unitat didàctica on es recullen els objectius, els continguts i la descripció de les activitats (de motivació, de camp i de síntesi). L'activitat és conduïda per educadors ambientals i està basada en: 1. Observació i identificació directa; 2. Plantejament d'hipòtesis i investigació; 3. Jocs i dinàmiques actives; 4. Us de ginys, maquetes, instruments de camp i laboratori.


Materials utilitzats:

El material didàctic que s'utilitza el determina el programa d'activitats escollit. Es disposa de maquetes, titelles, lupes, prismàtics, xarxes de plàncton, microscopis, guies de camp, làmines didàctiques, material divers per a jocs, rastres de fauna, estris de simulació, etc. El quadern de treball és opcional.


Mecanismes d'avaluació:

L'avaluació la fan tots els agents participants: alumnat, professorat i equip d'educadors ambientals: a) Participants: al final de la jornada, duen a terme una dinàmica de síntesi dels aprenentatges realitzats i de valoració de l'activitat; b) Professorat: completa un formulari electrònic que permet qualificar diferents aspectes de l'activitat realitzada; c) Equip de l'entitat: recull les valoracions del dia en un qüestionari; trimestralment, es reuneix per revisar i valorar les opinions i propostes.


Observacions:

Es pot escollir i definir el programa d'activitats més adequat als interessos i necessitats de l'alumnat. La majoria d'activitats es duen a terme al medi natural; per això es recomana portar calçat i roba còmodes i adaptats a la climatologia.