Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
La descoberta del Parc Natural amb la Lapil·li o la Capbusseta
Descripció breu:
Es descobrirà d'una manera lúdica i amb l'ajuda d'un titella com és i què podem descobrir al Parc Natural mitjançant els sentits. Continguts principals: 1. Les parts d'un faig o d'un volcà; 2. Experimentació a través dels sentits: soroll/silenci, foscor/claror, gruixut/prim, eixut/humit, textures, etc.; 3. Manipulació d'elements del medi; 4. Interès per la descoberta.
Lloc o equipament:
Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, especialment la fageda d'en Jordà i el volcà Croscat.
Nivell educatiu:
Educació infantil: Si
Educació primària: No
Educació secundària: No
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: No
Cicle superior: No
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
4 h
Preu/alumne original:
9.75 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
7.25 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Descobrir d'una manera lúdica i amb l'ajuda de titelles (la faja Capbusseta o la gota de lava Lapil·li) què podem descobrir al Parc Natural (en un bosc o en un volcà) mitjançant els sentits; 2. Tenir una vivència positiva de contacte i descoberta al Parc Natural; 3. Descobrir el tipus de comunicació que els sentits ens permeten establir amb el medi; 4. Descobrir l'observació com un element d'adquisició d'informació; 5. Comunicar mitjançant tècniques verbals tot el que els alumnes experimenten.
Descripció de l'activitat:
S'utilitza com a eix de motivació la carta que envia la faja Capbusseta o la gota de lava Lapil·li als alumnes per convidar-los a conèixer l'entorn natural on viuen (el Parc Natural i la zona volcànica). La carta conté els conceptes bàsics que es treballaran a la sortida. La sortida s'inicia presentant els titelles (Capbusseta o Lapil·li), que conviden els alumnes a descobrir els tresors de l'indret on viuen (bosc o volcà) a través d'un joc de pistes. Els alumnes hauran de trobar diferents sobres i en cada un descobriran un aspecte del bosc o del volcà per mitjà d'un sentit (vista, olfacte, gust, oïda i tacte). Conceptes que es treballen: 1. Faja Capbusseta, l'arbre i el bosc, el faig i les seves parts (arrels, tronc, branques, fulles i fruits), les percepcions al bosc (olors, sons, colors, formes i textures) i els animals que viuen al bosc. 2. Gota de lava Lapil·li, el volcà i les seves parts, les roques i les percepcions al volcà (colors, formes i textures).
Materials utilitzats:
Es fan arribar al centre educatiu contractant un dossier de treball previ i de treball posterior per als alumnes, juntament amb les orientacions pedagògiques per al docent. Durant la sortida de camp s'utilitza el material següent: titelles de la faja Capbusseta o de la gota de lava Lapil·li, dossier de fauna, sobres de colors que contenen un dibuix d'un sentit (vista, oïda, tacte, gust i olfacte), cartolina per elaborar la paleta de colors amb elements de la fageda o del volcà i una bossa de paper per recollir elements del bosc o de l'itinerari.
Mecanismes d'avaluació:
Bàsicament s'utilitzen quatre procediments: 1. Contacte, per mitjà de telèfon i de correu electrònic, amb els centres educatius per aclarir possibles dubtes que puguin sorgir de la sortida de camp, del treball previ i del treball posterior; 2. Avaluació amb els docents mitjançant un qüestionari amb preguntes clau; 3. Anàlisi dels treballs previs abans de començar la sortida de camp i anàlisi dels treballs posteriors que les escoles ens fan arribar; 4. Exercici per extreure conclusions de l'activitat.
Observacions:
1. S'enviarà a tots els centres una proposta de treball previ i de treball posterior, per treballar a l'aula. 2. Per cada grup de 15 alumnes hi hauria d'haver un docent, que serà l'encarregat de vetllar per l'ordre intern. Temporització: 10.00-10.30 h: recepció del grup, recollida de l'avaluació inicial i presentació dels educadors; 10.30-13:00 h: activitat de descoberta; 13.00-14.00 h: dinar.