Programa 2025-2026

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Educa Viladrau

Pg. Farigoles, 3 bis
Viladrau - Osona
Telèfon: 619369081
Fax:
educa@educaviladrau.com
www.educaviladrau.com
fitxa de l'entitat organitzadora
Sol·licitud de l'activitat

Títol:

Rastres i petjades, una manera de «veure» els animals


Descripció breu:

Sortida guiada per conèixer alguns dels animals que viuen al Montseny. Haurem de descobrir quins són aquests animals característics mitjançant rastres, sospites i deduccions. Aquesta activitat ens donarà, a més, eines i estratègies per descobrir quins animals s'amaguen al bosc quan fem altres sortides, tant amb l'escola com amb la família.


Lloc o equipament:

Camins, corriols i boscos del Parc Natural del Montseny, a Viladrau.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària: Si

Educació secundària: No

Cicles formatius: No

Cicle inicial: Si

Cicle mitja: Si

Cicle superior: No

Primer cicle ESO: No

Segon cicle ESO: No

Batxillerat: No

Durada:

3 h 30 min


Preu/alumne original:

11.5 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

9 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Afavorir l'observació directa, la curiositat i la investigació; 2. Reconèixer alguns animals que viuen als boscos del Montseny; 3. Aprendre a reconèixer diferents tipus de rastres; 4. Fomentar l'esperit observador i l'anàlisi crítica davant la realitat; 5. Gaudir de l'aspecte lúdic de l'activitat.


Descripció de l'activitat:

10.30 h: arribada, esmorzar i divisió dels alumnes en petits grups per participar en el joc de pistes. 11.00 h: «Què en sabem?», activitat que permet conèixer i compartir els coneixements previs dels alumnes, i inici del joc. El fet que els animals siguin difícils de veure en estat salvatge ens portarà a cercar els diferents rastres d'alguns animals que habiten el Montseny que cada grup seguirà. Durant el recorregut situarem els diferents animals en indrets on per les seves característiques podem trobar-los i anirem mostrant diferents pistes per tal que els alumnes puguin encertar de quin animal es tracta. El material inclou restes del que mengen, de com es vesteixen i de les femtes, que facilitaran als alumnes la deducció de l'animal treballat. Una fotografia de mida gran ens permetrà avaluar les nostres sospites. 13.30 h: «Què hem après?», activitat de reflexió conjunta i realització d'un full de treball. 14.00 h: comiat.


Materials utilitzats:

Llapis, gomes, maquinetes, suports rígids, fulls de treball, cabassos amb rastres i petjades classificats dels animals, preparats per poder-los manipular, i fotografies de mida gran.


Mecanismes d'avaluació:

Activitat «Què en sabem?»: primera presa de contacte amb el grup, observació directa de la seva implicació i participació. Activitat «Què hem après?»: valoració, anàlisi i conclusions. Full d'avaluació de l'activitat per a l'educador/a, el/la docent i l'alumnat.


Observacions:

Des de l'escola cal contactar telefònicament amb l'entitat per adaptar l'activitat a les necessitats del grup (treball previ i posterior, adaptació del nivell, etc.). Tot seguit, s'elabora un programa detallat de la jornada, que es fa arribar a l'escola perquè hi doni el vistiplau. La implicació i la participació dels docents durant l'activitat és clau per a la motivació dels alumnes, així com per poder aprofitar millor la informació per al treball posterior a l'escola.