Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Rastres i petjades, una manera de «veure» els animals
Descripció breu:
Sortida guiada per conèixer alguns dels animals que viuen al Montseny. Haurem de descobrir quins són aquests animals característics mitjançant rastres, sospites i deduccions. Aquesta activitat ens donarà, a més, eines i estratègies per descobrir quins animals s'amaguen al bosc quan fem altres sortides, tant amb l'escola com amb la família.
Lloc o equipament:
Camins, corriols i boscos del Parc Natural del Montseny, a Viladrau.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: No
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: No
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
3 h 30 min
Preu/alumne original:
11.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
9 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Afavorir l'observació directa, la curiositat i la investigació; 2. Reconèixer alguns animals que viuen als boscos del Montseny; 3. Aprendre a reconèixer diferents tipus de rastres; 4. Fomentar l'esperit observador i l'anàlisi crítica davant la realitat; 5. Gaudir de l'aspecte lúdic de l'activitat.
Descripció de l'activitat:
10.30 h: arribada, esmorzar i divisió dels alumnes en petits grups per participar en el joc de pistes. 11.00 h: «Què en sabem?», activitat que permet conèixer i compartir els coneixements previs dels alumnes, i inici del joc. El fet que els animals siguin difícils de veure en estat salvatge ens portarà a cercar els diferents rastres d'alguns animals que habiten el Montseny que cada grup seguirà. Durant el recorregut situarem els diferents animals en indrets on per les seves característiques podem trobar-los i anirem mostrant diferents pistes per tal que els alumnes puguin encertar de quin animal es tracta. El material inclou restes del que mengen, de com es vesteixen i de les femtes, que facilitaran als alumnes la deducció de l'animal treballat. Una fotografia de mida gran ens permetrà avaluar les nostres sospites. 13.30 h: «Què hem après?», activitat de reflexió conjunta i realització d'un full de treball. 14.00 h: comiat.
Materials utilitzats:
Llapis, gomes, maquinetes, suports rígids, fulls de treball, cabassos amb rastres i petjades classificats dels animals, preparats per poder-los manipular, i fotografies de mida gran.
Mecanismes d'avaluació:
Activitat «Què en sabem?»: primera presa de contacte amb el grup, observació directa de la seva implicació i participació. Activitat «Què hem après?»: valoració, anàlisi i conclusions. Full d'avaluació de l'activitat per a l'educador/a, el/la docent i l'alumnat.
Observacions:
Des de l'escola cal contactar telefònicament amb l'entitat per adaptar l'activitat a les necessitats del grup (treball previ i posterior, adaptació del nivell, etc.). Tot seguit, s'elabora un programa detallat de la jornada, que es fa arribar a l'escola perquè hi doni el vistiplau. La implicació i la participació dels docents durant l'activitat és clau per a la motivació dels alumnes, així com per poder aprofitar millor la informació per al treball posterior a l'escola.