Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Estudi científic de l'estany de Banyoles
Descripció breu:
Activitats científiques d'estudi de l'estany de Banyoles i la conca lacustre; estudi geològic del sistema càrstic a través dels afloraments i els materials geològics; estudi de la columna d'aigua mitjançant tècniques limnològiques, o estudi dels processos microbians que es donen a l'estany i a diferents fonts i estanyols.
Lloc o equipament:
L'estany de Banyoles, l'entorn proper i el laboratori de l'Escola de Natura.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: No
Educació secundària: No
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: No
Cicle mitja: No
Cicle superior: No
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
De 2 a 4 h
Preu/alumne original:
10.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Realitzar observacions científiques sistemàtiques, qualitatives i quantitatives, per aprofundir en el coneixement de la conca lacustre de Banyoles; 2. Aplicar tècniques científiques i utilitzar apropiadament instrumental específic per introduir-se en l'ús d'aquest material i entendre quina aplicació té en l'estudi del funcionament del sistema càrstic; 3. Comprendre i saber expressar amb la terminologia adequada alguns principis i fets científics; 4. Prendre consciència de la importància ecològica i la singularitat geològica de la zona lacustre.
Descripció de l'activitat:
Cada proposta compta amb una unitat didàctica on es recullen els objectius didàctics, els continguts i la descripció de les activitats prèvies, de camp i posteriors, de síntesi i conclusió. 1. Programa «Geologia»: a) Simulació de plecs i falles; b) Aflorament a Bora Calenta. Recull de dades i identificació dels materials; c) Escletxes de les Estunes. Recull de dades, classificació de la roca i estudi del seu origen. 2. Programa «Limnologia»: a) Mostreig de la columna d'aigua a diferents fondàries, des de barques de rem; b) Anàlisi i estudi de les dades recollides; c) Observació de les mostres al microscopi i identificació de les espècies de plàncton. 3. Programa «Ecologia microbiana»: a) Itinerari pel voltant de l'estany amb visita a diferents fonts i estanyols; b) Anàlisi i estudi de les mostres recollides; c) Identificació de diferents metabolismes relacionats amb els cicles del carboni (C), el sofre (S), el ferro (Fe) i el nitrogen (N).
Materials utilitzats:
Imatges d'afloraments, mostres de roques i minerals, maleta pedagògica «Estudi d'una roca», claus dicotòmiques, brúixoles, transportador d'angles, cintes mètriques, martellet, mapa geològic 1:25.000; ampolla Ruttner, disc de Secchi, pots de mostres, aigua destil·lada, mesurador multiparàmetre portàtil, làmines de distribució del plàncton, microscopis, material per a l'experiència «Una termoclina a l'estany»; pots de mostres, retoladors permanents, pots de recollida de residus, imatges de l'estanyol Vermell; quadern de camp per a l'alumne.
Mecanismes d'avaluació:
L'avaluació la fan tots els agents participants: alumnat, professorat i equip d'educadors ambientals: a) Participants: al final de la jornada, duen a terme una dinàmica de síntesi dels aprenentatges realitzats i de valoració de l'activitat; b) Professorat: completa un formulari que permet qualificar diferents aspectes de l'activitat realitzada; c) Equip de l'entitat: recull les valoracions del dia en un qüestionari; trimestralment, es reuneix per revisar i valorar les opinions i propostes.
Observacions:
El cost del lloguer de les barques de rem (activitat de limnologia) i de les bicicletes (activitat d'ecologia microbiana) no està inclòs en el preu de l'activitat. Es recomana portar calçat i roba còmodes i adaptats a la climatologia.