Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Les escates no ens fan por
Descripció breu:
Les serps i altres espècies de rèptils ens poden produir una sensació de por o de fàstic, sobretot impulsada pels mites i prejudicis que hi ha al seu voltant, i la nostra reacció davant seu pot ser inadequada, tant per a nosaltres com per a l'animal. Els rèptils fins fa pocs anys han estat un grup invisible i menystingut. Posar en valor cada una de les espècies, donant-les a conèixer a elles i els seus hàbitats, és la millor manera de reivindicar la riquesa biològica, ja que per comprendre i actuar el més important és conèixer.
Lloc o equipament:
Espai d'Interès Natural Estanys de l'Albera.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
2 h 30 min
Preu/alumne original:
10.28 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
7.78 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Conèixer els rèptils catalans: tipus, característiques i com distingir-los entre ells; 2. Desmuntar els mites i prejudicis que hi ha al voltant dels rèptils i descobrir-ne les amenaces; 3. Treballar la gestió emocional davant d'aquests grups de fauna.
Descripció de l'activitat:
Aquesta activitat busca que l'alumnat conegui millor la biologia i el comportament d'aquestes espècies, entengui les amenaces que pateixen i treballi les emocions que desperten. Per als grups de primària, es farà una aproximació a la temàtica utilitzant com a fil conductor un conte protagonitzat per un escurçó.
Materials utilitzats:
Infografies de suport descriptives: imatges i descripcions de la morfologia, hàbitat, cicle vital i reproducció dels rèptils; material de suport en físic: mudes de serp i rastres; conte infantil sobre l'aventura de l'escurçoneta Soneta; clau dicotòmica per a la identificació de les mudes de serp a Catalunya, i material creatiu de jocs.
Mecanismes d'avaluació:
Al final de cada sessió, ens reunirem amb tot el grup d'alumnes i farem un tancament de l'activitat. Els alumnes es distribuiran en petits grups i es faran les preguntes següents: quins rèptils coneixíeu?, per què creieu que tenim por de certs grups d'animals?, quina importància creieu que tenen en la natura?, per què és important la seva conservació? Paral·lelament, cada educador tindrà una rúbrica que haurà de seguir per veure quins aspectes han funcionat durant l'activitat i quins es poden millorar.
Observacions:
Cal dur roba i calçat adequats, a més d'aigua, degut a les condicions del terreny. Depenent de l'època de l'any, cal dur gorra i crema solar. Les millors èpoques per fer l'activitat són la primavera i la tardor.