Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Descoberta de l'estany de Banyoles (+ 4 h)
Descripció breu:
Activitats de descoberta de l'estany de Banyoles a través de jocs, experiències, relats, activitats pràctiques i dinàmiques participatives d'investigació. S'ofereixen diferents propostes de metodologia i continguts segons el nivell educatiu. Totes les activitats es basen en una descoberta global de l'ecosistema lacustre per mitjà de l'observació directa i la interacció amb l'entorn natural.
Lloc o equipament:
L'estany de Banyoles i l'entorn proper
Nivell educatiu:
Educació infantil: Si
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
+ 4 h
Preu/alumne original:
12.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Descobrir l'estany de Banyoles a través del contacte directe, l'observació i l'experimentació; 2. Sensibilitzar sobre els valors naturals, paisatgístics i culturals del sistema lacustre;
3. Despertar l'interès pel coneixement de les seves singularitats;
4. Estimular l'observació i fomentar la curiositat per fer una descoberta integral de l'entorn natural;
5. Introduir-se en algunes tècniques d'investigació i estudi del medi natural i en la manipulació de material científic de camp i de laboratori;
6. Gaudir aprenent.
Descripció de l'activitat:
Cada proposta consta d'una unitat didàctica que inclou: objectius didàctics, continguts (actitudinals, procedimentals i conceptuals), activitats prèvies de motivació, activitats de camp i activitats posteriors de síntesi i conclusió adaptades al nivell educatiu dels participants. Propostes de treball:
1. Descoberta sensorial de l'entorn natural a través dels cinc sentits;
2. Descoberta a través de les llegendes: en Morgat, el drac i les goges;
3. Descoberta de l'estany de Banyoles: el funcionament hidrogeològic, l'ecosistema i les seves problemàtiques. La vida en una gota d'aigua: estudi del plàncton i del sistema de desguàs de l'estany (els recs, els dits verds). Activitats de camp:
1. Observació i identificació directa;
2. Plantejament d'hipòtesis i ús de ginys;
3. Jocs i dinàmiques participatives;
4. Pràctica experimental i manipulació de mostres.
Materials utilitzats:
Material de camp: el material didàctic que s'utilitza el determina el programa d'activitats escollit. Material per a l'alumnat: quadern de treball (opcional).
Mecanismes d'avaluació:
Dinàmica de valoració final amb els participants. Qüestionari de revisió, valoracions i propostes de l'equip d'educadors. Reunió trimestral de l'equip pedagògic per revisar l'activitat, valorar les opinions i propostes rebudes, i per incorporar, si escau, les millores i els canvis oportuns.
Observacions:
Es pot escollir i definir el programa d'activitats més adequat als interessos i necessitats de l'alumnat.
La majoria d'activitats es duen a terme al medi natural; per això es recomana portar calçat i roba còmodes.