Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Estudi ecològic d'un riu d'alta muntanya
Descripció breu:
Estudi dels diferents ecosistemes lligats a la conca alta d'un riu. Els alumnes fan un estudi de la fauna, la vegetació i les característiques físiques dels diferents trams del riu, i arriben a deduir quin és el seu estat de salut i, si s'escau, proposen millores.
Lloc o equipament:
L'activitat es durà a terme en diferents rius i rieres del Ripollès. Com a equipaments es poden utilitzar les infraestructures dels albergs i les cases de colònies de la comarca.
Nivell educatiu:
Educació infantil: Si
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
4 h
Preu/alumne original:
9 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
6.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Identificar les principals característiques físiques, químiques i biològiques de la conca alta d'un riu; 2. Emprar tècniques per al treball de camp i la interpretació de resultats; 3. Avaluar els impactes de les activitats humanes i proposar mesures correctores.
Descripció de l'activitat:
L'activitat es duu a terme en el tram alt d'un riu de muntanya. Per grups, s'estudien diferents parts d'aquest tram. Segons el nivell educatiu, s'analitzen diferents aspectes relacionats amb les característiques biològiques i físiques de l'aigua, així com la vegetació i la fauna associades i bioindicadores, i també els impactes antròpics, o bé es fa una descoberta de la fauna i la flora per conèixer l'estat de salut del riu.
Materials utilitzats:
Material de camp per recollir mostres (lupes, plaquetes, pinzells, safates, etc.), claus dicotòmiques, cinta mètrica, corda, cronòmetre, termòmetre, guies d'identificació de vegetació, macroinvertebrats i vertebrats aquàtics.
Mecanismes d'avaluació:
La realització d'un dossier o bé l'avaluació contínua durant l'activitat permet avaluar la tasca de l'alumne.
Observacions:
Es tracta d'una sortida a l'entorn natural. Per tant, cal que els alumnes vagin ben calçats. Opcionalment, poden dur sandàlies per a l'aigua i tovallola.