Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
En Blauet, l'amic de les llacunes
Descripció breu:
En Blauet ens convida a visitar les llacunes recuperades vora l'estany i a conèixer-ne els habitants, entre els quals hi ha els ocells camallargs. A través de l'observació i del joc descobrirem per què alguns animals necessiten els aiguamolls i les llacunes per poder viure.
Lloc o equipament:
L'estany de Banyoles i les llacunes de Can Morgat.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: No
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: No
Cicle superior: No
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
De 2 a 4 h
Preu/alumne original:
10.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Aprofundir en la descoberta del sistema les llacunes de la riba nord-oest de l'estany mitjançant el contacte directe, l'observació activa i l'experimentació; 2. Conèixer el procés natural de formació de les llacunes de l'entorn de l'estany i la seva destrucció històrica, per tal de posar en valor els processos de restauració portats a terme; 3. Reconèixer els éssers vius propis de les llacunes i les seves interaccions; 4. Reconèixer els problemes que pateix la natura per determinades actituds humanes i evidenciar-ne la protecció.
Descripció de l'activitat:
L'activitat compta amb una unitat didàctica on es recullen els objectius didàctics, els continguts i les activitats prèvies de motivació, de camp i posteriors, de síntesi i conclusió. Programa de camp: 1. Visita a les llacunes de Can Morgat: Margarit, Aulina i Artiga i/o del pla de les Cigonyes; 2. Relat de la història de les llacunes i el seu procés de restauració i recuperació; 3. Observació directa amb prismàtics dels éssers vius que habiten a les llacunes; 4. Activitat sobre els ocells limícoles. Similituds i diferències amb els ocells que trobem en aigües profundes; 5. Dinàmica participativa sobre les relacions d'alimentació que s'estableixen entre els habitants de les llacunes; 6. Joc «Ocells internacionals» per conèixer la migració que fan alguns dels ocells que fan parada a les llacunes.
Materials utilitzats:
Material de camp: làmines del procés de recuperació de les llacunes, làmines del conte «En Blauet i el retorn dels aiguamolls», binocles, targetes d'animals, titella d'en Blauet, reproduccions desmuntables en cartró pedra d'alguns ocells representatius, joc «Ocells internacionals», targetes de la dinàmica qui es menja qui. Material per a l'alumne: quadern de treball i diploma.
Mecanismes d'avaluació:
L'avaluació la fan tots els agents participants: alumnat, professorat i equip d'educadors ambientals: a) Participants: al final de la jornada, duen a terme una dinàmica de síntesi dels aprenentatges realitzats i de valoració de l'activitat; b) Professorat: completa un formulari que permet qualificar diferents aspectes de l'activitat realitzada; c) Equip de l'entitat: recull les valoracions del dia en un qüestionari; trimestralment, es reuneix per revisar i valorar les opinions i propostes.
Observacions:
Es recomana que els alumnes que en tinguin portin prismàtics. S'aconsella anar vestit amb roba i calçat còmodes, adequats a la climatologia i de colors discrets.