Programa 2025-2026

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Fundació Emys

Crta. Santa Coloma, km 21
Riudarenes - Selva
Telèfon: 972164957
Fax:
educacio@fundacioemys.org
www.fundacioemys.org
fitxa de l'entitat organitzadora
Sol·licitud de l'activitat

Títol:

Els caçadors del cel: els rapinyaires


Descripció breu:

Activitat pensada per conèixer els caçadors alats, és a dir, els ocells que cacen la presa des de l'aire per alimentar-se. La seva presència ens indica el bon estat de la biodiversitat de l'entorn on viuen. A més, és interessant aprendre on se situen dins la piràmide tròfica, quines són les seves vulnerabilitats i quina funció fan per mantenir l'equilibri de l'ecosistema. Per exemple, són bons controlant plagues com ratolins, talpons, etc.


Lloc o equipament:

Centre educatiu, Hostalric o seu de la Fundació Emys (Can Moragues, Riudarenes).


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària: Si

Educació secundària: Si

Cicles formatius: No

Cicle inicial: Si

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: No

Durada:

2 h 30 min


Preu/alumne original:

10 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

7.5 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Conèixer què és un rapinyaire i les característiques anatòmiques; 2. Aprendre a diferenciar rapinyaires diürns de nocturns i conèixer-ne la dieta; 3. Saber quines espècies podem trobar a casa nostra i quin és l'estat de conservació; 4. Descobrir què mengen els rapinyaires a partir de la dissecció d'egagròpiles.


Descripció de l'activitat:

L'estructura de l'activitat és la següent: 1. Presentació dels educadors, de l'entitat i, si s'escau, de l'espai on es fa l'activitat; 2. Introducció a les aus rapinyaires: tipus, característiques, dieta, hàbitat, etc.; 3. Activitat d'observació i escolta per aprendre a identificar les aus i activitat manipulativa per conèixer-ne la dieta; 4. Importància d'aquests animals i principals vulnerabilitats a què estan sotmesos; 5. Repàs i tancament de la sessió.


Materials utilitzats:

Infografies, amplificadors de so, safates, pinces, pinzells, pots, lupes, egagròpiles, guants i caixes niu de mostra.


Mecanismes d'avaluació:

L'avaluació de l'activitat es fa mitjançant una enquesta en format digital que s'entrega al professorat i en la qual es revisen la durada, l'organització, els materials de suport, el contingut, les dinàmiques, la tasca de l'educador/a, etc. Un cop es fa el retorn, es guarda amb el resum de l'activitat elaborat per l'educador/a que ha dirigit la sessió. D'aquesta manera, podem anar millorant i polint els tallers.


Observacions:

Es proposa fer l'activitat al municipi d'Hostalric, on s'han instal·lat diferents caixes niu de rapinyaires a la zona del castell i s'ha reintroduït el xoriguer (es pot fer el seguiment dels nius per mitjà d'unes càmeres instal·lades dins les caixes). L'espai disposa de panells informatius i, per les seves característiques, permet fomentar la biodiversitat urbana, un tema molt interessant per donar a conèixer. A la zona del castell hi ha una zona de pícnic. L'activitat també es pot desenvolupar al centre educatiu o a la seu de la Fundació Emys.