Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Volcans i colades de lava a la Garrotxa
Descripció breu:
S'aplica la metodologia del treball de camp en l'estudi de dos afloraments volcànics: origen explosiu (cons volcànics) i origen efusiu (colades de lava).
Principals continguts:
1. Interpretació de mapes: situació i orientació.
2. Classificació de roques volcàniques.
3.Formulació d'hipòtesis sobre l'activitat eruptiva del volcà en estudi.
4. Interpretació de dos afloraments geològics (volcànic i basàltic).
Lloc o equipament:
Principals volcans del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa (Croscat, Pomareda, Santa Margarida, etc.) i colades de lava de Sant Joan les Fonts o Castellfollit de la Roca.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: No
Educació secundària: Si
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: No
Cicle mitja: No
Cicle superior: No
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
6 h
Preu/alumne original:
12 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Aplicar la metodologia del treball de camp en l'estudi de dos afloraments volcànics: origen explosiu (cons volcànics) i origen efusiu (colades de lava).
2. Interpretar el procés de formació d'un volcà, les parts i els materials generats.
3. Formular una hipòtesi sobre l'activitat eruptiva del volcà en estudi.
4. Interpretar un aflorament basàltic (Sant Joan les Fonts o Castellfollit de la Roca).
5. Reconèixer les accions humanes que afecten el medi. Impactes i mecanismes de conservació. Funció del Parc Natural.
Descripció de l'activitat:
L'activitat se centra en l'estudi de dos afloraments geològics d'origen volcànic: un d'explosiu (con volcànic) i un d'efusiu (colada de lava). Exemple de jornada: L'activitat s'inicia al pla de Massandell, on es treballa la identificació de diferents elements del relleu. Es continua l'itinerari fins a enllaçar amb el 15, on es parla dels diferents impactes que ha patit la zona al llarg del temps i les mesures compensatòries que s'hi han desenvolupat.
Dins la gredera s'identifiquen els diferents tipus de materials volcànics i es formulen hipòtesis sobre l'erupció del volcà del Croscat.
A la tarda el grup es desplaça fins a Sant Joan les Fonts per treballar les tres colades de lava que conflueixen a la zona.
Continguts que es treballen: 1. Interpretació de mapes i classificació de roques; 2. Representació de diferents afloraments geològics; 3. Formulació d'hipòtesis sobre l'erupció del volcà Croscat; 4. Interpretació dels processos geològics.
Materials utilitzats:
Es fa arribar al centre educatiu contractant un dossier per als alumnes, juntament amb les orientacions pedagògiques per al docent.
Durant la sortida de camp s'utilitza el material que es detalla a continuació: 1. Dossiers de camp (aflorament del volcà en estudi, afloraments basàltics a Sant Joan les Fonts o Castellfollit de la Roca); 2. Mapes geològics; 3. Brúixoles; 4. Full amb una ampliació del mapa topogràfic de la zona d'estudi; 5. Claus dicotòmiques de classificació de roques.
Mecanismes d'avaluació:
Bàsicament, s'utilitzen quatre procediments:
1. Contacte, per mitjà de telèfon i de correu electrònic, amb els centres educatius per aclarir possibles dubtes que puguin sorgir de la sortida de camp, del treball previ i del treball posterior.
2. Avaluació amb els docents mitjançant un qüestionari amb preguntes clau.
3. Anàlisi dels treballs previs abans de començar la sortida de camp i anàlisi dels treballs posteriors que les escoles ens fan arribar.
4. Exercici per extreure conclusions de l'activitat.
Observacions:
1. S'enviarà a tots els centres una proposta del treball previ i del treball posterior, per treballar a l'aula;
2. Per a cada grup de 20 alumnes hauria d'haver-hi un docent.
3. S'aconsella haver realitzat el treball previ.
L'activitat d'estudi de la fase explosiva es pot fer als volcans principals del Parc Natural;
4. Temporització:
10.00-10.30 h: recepció del grup i presentació dels educadors;
10.30-14.00 h: itinerari i activitats d'interpretació per l'entorn del volcà en estudi;
14.00-15.00 h: dinar;
15.00-17.00 h: itinerari de les colades de lava (SJF o CFO).