Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Descobrim un ecosistema aquàtic
Descripció breu:
Un punt d'aigua és un ecosistema viu, canviant i complex en el qual s'estableix una xarxa tròfica per la gran diversitat d'organismes que hi viuen o que l'utilitzen, entre els quals hi ha els petits invertebrats. Es proposa una activitat de descoberta activa per trobar i poder observar amb detall els invertebrats i altres organismes que capturarem amb estris com salabrets o safates. Identificarem tot el que sigui possible per reflexionar sobre la biodiversitat que ens envolta i sovint passa desapercebuda.
Lloc o equipament:
Basses i ambients fluvials propers al centre educatiu.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
4-5 h
Preu/alumne original:
9.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
5.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Estimular l'observació, la curiositat i l'interès dels alumnes per l'entorn natural; 2. Conèixer l'ecosistema aquàtic, identificar organismes vegetals i animals, així com conèixer la seva funció i importància en l'ecosistema; 3. Identificar els invertebrats, que sovint passen desapercebuts; 4. Valorar i identificar la biodiversitat que tenim a l'entorn.
Descripció de l'activitat:
L'activitat s'inicia amb una presentació del desenvolupament i de les espècies que es podran observar amb l'ajuda d'unes fitxes. Se surt al camp a buscar el punt d'aigua localitzat prèviament, segons l'època de l'any i les condicions de l'aigua. S'explica la metodologia i els materials que s'hauran d'utilitzar per a la captura, l'observació i l'estudi dels invertebrats (els exemplars sempre són alliberats després de classificar-los). Els alumnes s'organitzen en grups. La informació es complementa amb tot el que fa referència a l'ecosistema d'un punt d'aigua: els organismes que hi viuen, la seva adaptació als canvis i a altres éssers vius que l'utilitzen puntualment (vegetació, amfibis, rèptils i mamífers). S'introdueix els participants en la problemàtica de les espècies invasores, com les tortugues d'aigua i els peixos no autòctons.
Materials utilitzats:
Safates de diferents mides, salabrets, lupes i guia de classificació o clau dicotòmica per a la classificació de les espècies.
Mecanismes d'avaluació:
Valoració en grup en finalitzar l'activitat i repàs dels coneixements adquirits, full de valoració per als docents i educadors, i dossier de treball posterior al taller per identificar les espècies (opcional, a criteri del professorat).
Observacions:
Es recomana anar ben calçat, amb sabates de sola gruixuda o escarpins de riu (si es vol). També cal dur tovallola, loció antimosquits, protecció solar i gorra, segons l'època de l'any. Cal dur llibreta i estris per prendre notes. Els continguts i els materials didàctics de l'activitat s'adaptaran al nivell dels alumnes. Se subministra el material necessari.