Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Estudi del bosc: biodiversitat, ecosistema i xarxa tròfica
Descripció breu:
En aquesta activitat treballem conceptes teòrics sobre el medi natural a partir de l'estudi d'un bosc proper al centre educatiu. L'activitat conté tres dinàmiques en grup sobre l'estudi dels ecosistemes forestals. Les dinàmiques fomenten l'observació directa i la interacció amb l'entorn, i tracten tres àmbits diferents: condicions ambientals, fauna i flora. Durant l'activitat es treballen conceptes com xarxa tròfica, ecosistema o biodiversitat, i per acabar reflexionem sobre què hem après i com podem gaudir d'aquests ecosistemes i conservar-los.
Lloc o equipament:
Entorn forestal proper al centre escolar.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: No
Cicle mitja: No
Cicle superior: No
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
3-4 h
Preu/alumne original:
8 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
5.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Aprendre sobre la fauna i la flora associades al bosc mediterrani; 2. Reforçar d'una forma vivencial els conceptes de biodiversitat, ecosistema, hàbitat i xarxa tròfica; 3. Conèixer eines i procediments científics per a l'estudi dels ecosistemes; 4. Fomentar l'interès i el respecte per la natura.
Descripció de l'activitat:
Aquesta activitat es desenvolupa en un espai forestal proper a l'institut. Durant l'activitat descobrirem aquest hàbitat a través de tres dinàmiques en grup d'observació i estudi de l'ecosistema: biòtop, flora i fauna. Les dinàmiques tenen com a objectiu reforçar d'una forma vivencial els conceptes de biodiversitat, ecosistema, hàbitat i xarxa tròfica, entre altres. A la dinàmica del biòtop estudiarem el climograma del bosc i l'estructura i la textura del sòl. A la dinàmica de la flora identificarem la vegetació pròpia dels boscos mediterranis i farem mesuraments sobre l'estructura i l'edat del bosc. Finalment, a la dinàmica de la fauna, veurem la col·lecció de rastres dels hàbitats forestals i farem una recerca per l'entorn de rastres i invertebrats. Un cop realitzades les dinàmiques, posarem en comú els aprenentatges obtinguts i reflexionarem sobre la importància de conservar la biodiversitat i mantenir l'equilibri dels ecosistemes.
Materials utilitzats:
Materials: material de recerca d'invertebrats, material d'estudi del medi físic, material d'estudi de l'estructura del bosc i col·lecció de rastres de l'hàbitat forestal. Recursos: fitxes de treball de cada dinàmica, guies desplegables (flora, mamífers/rastres), guia dels invertebrats terrestres, guia de rastres i imatges impreses de les càmeres trampa.
Mecanismes d'avaluació:
Durant l'activitat, l'alumnat haurà d'emplenar una fitxa per cada una de les activitats en grup que es duguin a terme. L'última part de la sessió està destinada a reflexionar sobre els coneixements i experiències obtinguts durant l'activitat. Hi haurà un full d'avaluació per als docents i educadors ambientals.
Observacions:
És imprescindible dur roba i calçat còmodes per a la sortida, ja que les activitats es duen a terme a l'aire lliure.