Programa
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Període de sol·licitud tancat
Títol:
Amb els peus a l'aigua! La riera Major de Viladrau, un ecosistema singular
Descripció breu:
Sortirem a la riera Major de Viladrau per tal de descobrir amb la pròpia experiència els elements que viuen en aquest ecosistema. Observarem els arbres, els arbustos i les herbes del bosc de ribera, utilitzarem el mètode científic i analitzarem l'estat de la qualitat de l'aigua per mitjà de bioindicadors: cercarem, capturarem i classificarem macroinvertebrats. Es tracta d'un viatge científic i lúdic per la vida al voltant del riu.
Lloc o equipament:
Riera Major de Viladrau, Parc Natural del Montseny
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: No
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat:
Durada:
3 h 30 min
Preu/alumne original:
10 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
7.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
- Afavorir l'observació, la investigació, l'ús del mètode científic i l'objectivitat.
- Conèixer la qualitat de l'aigua de la riera Major al seu pas per Viladrau.
- Gaudir de la part lúdica del riu.
- Fomentar l'anàlisi crítica.
- Afavorir actituds de respecte per l'entorn.
Descripció de l'activitat:
10.30 h: arribada a Viladrau i esmorzar.
11.00 h: inici de l'activitat i divisió dels alumnes en grups, cadascun dels quals visitarà diferents punts de la riera Major de Viladrau.
11.05 h: "Què en sabem?", activitat que permet conèixer i compartir els coneixements previs dels alumnes tant pel que fa a la vida al voltant de la riera com a la qualitat de l'aigua. En arribar a la riera, s'observaran els arbres, els arbustos i les herbes principals d'aquest ambient, així com les condicions del bosc de ribera. En petits grups, els alumnes prendran dades sobre la riera: amplada, profunditat i cabal. Tot seguit, analitzaran la qualitat de l'aigua mitjançant bioindicadors: els macroinvertebrats. En capturaran, els posaran en safates amb aigua de la riera per tal d'observar-los amb deteniment i cura, i els classificaran amb l'ajuda d'unes fitxes que s'exposaran al seu voltant per tal de determinar l'estat en què es troba l'aigua de la riera.
13.30 h: "Què hem après?", activitat de reflexió final conjunta.
14.00 h: comiat.
Materials utilitzats:
Llapis, gomes, maquinetes, suports rígids, fulls de treball, fitxes de macroinvertebrats i de fauna de ribera, lupes, cordes i safates.
Mecanismes d'avaluació:
Activitat "Què en sabem?" per tenir una primera presa de contacte amb el grup, observació directa de la implicació i la participació del grup, activitat "Què hem après?" per valorar l'anàlisi i treure'n conclusions, i full d'avaluació de l'activitat per a l'educador, el mestre i els alumnes.
Observacions:
- Des de l'escola cal contactar amb nosaltres per fer aquesta activitat i mantenir una conversa telefònica per adaptar-la al màxim a les necessitats del grup (treball previ i posterior, adaptació del nivell de les proves, etc.). Tot seguit, s'elabora un programa detallat de la jornada que es fa arribar a l'escola perquè els mestres hi donin el vistiplau. La implicació i participació dels mestres durant l'activitat és clau per a la motivació dels alumnes, així com per poder aprofitar més bé la informació per al treball posterior a l'escola.
- Cal dur calçat d'aigua i tovalloleta.