Programa 2023-2024
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Període de sol·licitud tancat
Títol:
Els plàstics al mar
Descripció breu:
Mitjançant activitats d'experimentació directa, descobrirem un dels principals problemes que hi ha al mar: els plàstics. Els alumnes es transformaran en científics i participaran en un petit laboratori a l'aire lliure on analitzaran mostres de sorra amb l'objectiu de quantificar la presència de microplàstics i mesoplàstics. Treballaran l'efecte dels plàstics a les platges a través d'un joc. I aniran a les roques, on descobriran què són les algues bioindicadores.
Lloc o equipament:
Els llocs on es duen a terme les activitats disposen d'espais exteriors: terrassa, jardins, platja i litoral rocós.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: No
Educació secundària: Si
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: No
Cicle superior: No
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
6 h
Preu/alumne original:
10.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
6.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Apropar el medi natural als alumnes;
2. Entendre la importància dels mars i els oceans per al nostre planeta;
3. Sensibilitzar sobre la problemàtica de la contaminació marina per plàstics;
4. Analitzar l'impacte del plàstic a partir de la recollida de mostres a la platja;
5. Reconèixer algunes espècies bioindicadores i analitzar l'estat del mar;
6. Fomentar el pensament crític i la resolució de problemes;
6. Adquirir coneixements i aptituds per participar de manera activa en la conservació del medi natural.
Descripció de l'activitat:
Es fan tres activitats de manera rotativa en diferents espais per conèixer la contaminació marina per plàstics: 1. Començarem en un laboratori marí, on aprendrem a diferenciar els microplàstics dels mesoplàstics, mitjançant diverses mostres de sorra de la platja, i analitzarem els diferents tipus de plàstics que trobem seguint un protocol; 2. Seguirem a la platja, on tractarem de manera directa el problema de la presència de plàstics a l'ecosistema i com això afecta la vida marina; 3. Per acabar, ens acostarem a l'ecosistema rocós i estudiarem el seu estat identificant diferents espècies d'algues bioindicadores.Fomentarem el pensament crític des de l'observació per implicar i conscienciar l'alumnat en la conservació del medi natural.
Materials utilitzats:
Protocol de recollida i classificació de plàstics, bosses, pinces, lupes de mà, taules per a la recollida i anàlisi de plàstics; guies submergibles de les espècies marines de la Costa Brava, lupes binoculars, preparacions per veure-hi amb la lupa binocular, lupes de mà, col·lecció de llibres de biologia per consultar, safates de plàstic per col·locar-hi les espècies bioindicadores, pinces i pipetes per manipular-les.
Mecanismes d'avaluació:
Una vegada finalitzada l'activitat, la Diputació lliura una enquesta de valoració als professors i Xatrac en lliura una altra als monitors.
L'equip educatiu es reuneix per avaluar els resultats de les enquestes pel que fa a l'organització, els continguts, la metodologia i els materials. S'obre una fitxa d'observacions en la qual es recullen els aspectes que cal millorar.
Observacions:
Cal que els alumnes portin calçat adequat per caminar per les roques i la platja, roba còmoda (preferiblement pantalons curts o que puguin arremangar-se), gorra i crema solar.