Programa 2023-2024
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Període de sol·licitud tancat
Títol:
Els ocells de l'illa d'Avall
Descripció breu:
Assistirem a una sessió d'anellament científic d'ocells a l'entorn de l'illa d'Avall, al costat del Ter. Això ens permetrà observar i conèixer de ben a prop els ocells més comuns de les ribes del Ter: com són, què fan, en quins ambients es troben i quins sistemes utilitzen els ornitòlegs per estudiar-los. Després farem un itinerari per l'illa, el bosc de ribera i la duna continental singular que hi ha a la zona, per escoltar cants i reclams d'ocells de la zona. Durant l'activitat aprendrem a estudiar els ocells sense estressar-los.
Lloc o equipament:
Illa d'Avall (Jafre), al medi natural.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
3 h i 30 min
Preu/alumne original:
10 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
7.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Descobrir l'espai natural de l'illa d'Avall (ribes del Baix Ter); 2. Descobrir als assistents la diversitat d'aus de l'entorn del riu Ter; 3. Donar-los a conèixer els aspectes singulars de la biologia i l'ecologia de les aus; 4. Despertar-los l'interès per l'estudi científic de l'entorn natural, fent-los participar en la recollida de dades dels ocells capturats; 5. Introduir-los en els factors que intervenen en la pèrdua de biodiversitat de les aus i d'altres grups animals; 6. Fomentar el respecte cap a la fauna silvestre i conscienciar-los sobre la necessitat de conservar-ne els hàbitats.
Descripció de l'activitat:
1. Presentació i introducció en l'estudi dels ocells (15'): Un grup comença amb l'activitat 1 i l'altre amb l'activitat 2;
2. Activitat 1: Visita als paranys on es recullen els ocells capturats i manipulació dels ocells a la zona d'anellament. Estudi de l'anatomia i la biologia de les espècies capturades i de les aus en general: les aus són sexades, datades i mesurades, i les dades es recullen a la llibreta de camp. D'aquesta manera introduïm els participants en el mètode científic. Finalment els ocells són observats de prop, individualment, per copsar totes les característiques singulars de cada espècie, i s'alliberen al medi natural. (80'); 3. Esmorzar i intercanvi de grups. (20');
4. Activitat 2: Passejada guiada pels diferents hàbitats presents a l'illa d'Avall per escoltar els cants dels ocells (80'); 5. Cloenda i conclusions (15').
Materials utilitzats:
Per a l'anellament científic: xarxes japoneses, material d'anellament (anelles, alicates, regles, balança). Reproductors d'àudio, caixa museu. Opcional: llibreta de camp.
Mecanismes d'avaluació:
Per al centre educatiu, avaluació mitjançant la diana d'avaluació global dels aprenentatges assolits, que es facilita adaptada als objectius de l'activitat.
Per a l'entitat, model d'enquesta normalitzada que ofereix la Diputació de Girona. Després de l'activitat es reparteixen les enquestes als docents i es recullen un cop emplenades.
Observacions:
Durant les sessions d'anellament es manipula fauna silvestre i sempre es prioritza minimitzar l'estrès dels animals. L'activitat es fa a l'aire lliure i, per tant, es pot suspendre si les condicions meteorològiques són adverses. Es faciliten orientacions per treballar prèviament i posteriorment a l'aula. Des d'un punt de vista pràctic, pot ser interessant per a l'escola que, quan s'acabi l'activitat, els grups es quedin a dinar a la zona.