Número: Setembre de 2021
USOS NO SEXISTES I LLENGUATGE NO DISCRIMINATORI

L'ARTICLE EN LES FORMES DOBLES SENCERES

 

Si feu servir formes dobles, tingueu en compte que, per evitar que els textos s’allarguin excessivament i esdevinguin poc clars, podeu escriure només l’article que correspon a la primera forma que esmenteu. Les preposicions, si n’hi ha, tampoc cal repetir-les. 

 

~ signatura del director o de la directora  

~ signatura del director o la directora

{#emotions_dlg.tick} signatura del director o directora

 

Les formes invariables podeu precedir-les de l’article en masculí i en femení, en lloc de repetir dues vegades la mateixa forma i precedir-la de l’article corresponent.

 

~ el cap d’estudis o la cap d’estudis

{#emotions_dlg.tick} el o la cap d’estudis

 

 

FOTOLAPSUS

Des d’aquesta secció us animem a fer-nos arribar fotografies d’incorreccions lingüístiques que detecteu en el vostre dia a dia. Ens les podeu enviar a l’adreça osl@ddgi.cat, i les publicarem en algun dels propers butlletins. Als qui ja ho heu fet, moltes gràcies per la vostra col·laboració!

 

Aquí teniu el fotolapsus d’aquest mes:

 

 

Una de les funcions de la dièresi és indicar que la i o la u no forma diftong amb la vocal precedent. Cal tenir en compte, però, que aquesta norma té algunes excepcions, una de les quals estableix que no s’escriu dièresi en les terminacions de l’infinitiu, el gerundi, el condicional i el futur dels verbs de la tercera conjugació (els que acaben en -ir). Per tant, la forma produir, que apareix al fotolapsus, s’ha d’escriure sense dièresi. D’acord amb aquesta excepció, doncs, tampoc han de dur dièresi les formes produint (gerundi), produiria, produiries, produiríem, produiríeu i produirien (condicional), i produiré, produiràs, produirà, produirem, produireu i produiran (futur).

 

Si voleu conèixer la resta d’usos i excepcions de la dièresi, consulteu l’apartat 3.2.2 de l’Ortografia catalana de l’IEC.

 

 

INFORMACIÓ I ENLLAÇOS D'INTERÈS

El Catàleg de recursos del llenguatge jurídic català 2000-2018 recull més de dues-centes referències bibliogràfiques de l’àmbit del llenguatge jurídic català publicades de l’any 2000 al 2018, entre les quals hi ha el Llibre d’estil de la Diputació de Girona. El catàleg conté enllaços que ens permeten accedir a les obres que es poden consultar per Internet.

 

D’altra banda, us recordem que disposeu de la versió en línia de les obres normatives de referència de la llengua catalana:

 

 Diccionari de la llengua catalana (DIEC2) 

 Gramàtica essencial de la llengua catalana (GEIEC)

 Ortografia catalana (OIEC)