Número: Agost de 2019
VERBS D'ÚS FREQÜENT EN L'ÀMBIT ADMINISTRATIU

Aquesta secció està dedicada a verbs que tenen com a característica comuna el fet que en els textos de l’àmbit administratiu s’utilitzen freqüentment i, sovint, de manera inadequada, ja sigui perquè s’acompanyen de preposicions que no són les adients, perquè se’ls donen uns significats que no tenen o bé perquè són formes del castellà.

 

Meritar

 

El verb meritar és correcte quan significa ‘tenir dret (a alguna cosa) per raó d’un servei’, però no quan s’utilitza com a sinònim de produirreportar generar, entre d’altres.

 

{#emotions_dlg.tick} Ha meritat 400 euros en concepte d’hores extres.

 

{#emotions_dlg.cross} Aquest fons d’inversió merita un interès del 3 %.

{#emotions_dlg.tick} Aquest fons d’inversió genera un interès del 3 %.

 

{#emotions_dlg.cross} Es poden presentar com a justificades totes les despeses imputables a l’activitat subvencionada que s’hagin meritat abans d’acabar el període de justificació.

{#emotions_dlg.tick} Es poden presentar com a justificades totes les despeses imputables a l’activitat subvencionada que s’hagin produït abans d’acabar el període de justificació.

 

 

 

 

FOTOLAPSUS

Des d’aquesta secció us animem a fer-nos arribar fotografies d’incorreccions lingüístiques que detecteu en el vostre dia a dia. Ens les podeu enviar a l’adreça osl@ddgi.cat, i les publicarem en algun dels propers butlletins. Als qui ja ho heu fet, moltes gràcies per la vostra col·laboració!

 

Aquí teniu el fotolapsus d’aquest mes:

 

 

Per què psicòleg, si veiem que qui exerceix la professió és una dona? Recordeu que hem d’adaptar el nom de les professions, oficis, càrrecs o funcions al gènere de la persona a què fan referència. Per tant, tindrem, segons si parlem d’un home o d’una dona, un tècnic de cultura o una tècnica de cultura, un metge o una metgessa, un administratiu o una administrativa..., i, en el cas concret del fotolapsus, un psicòleg o una psicòloga

 

 

INFORMACIÓ I ENLLAÇOS D'INTERÈS

Us recordem que podeu consultar en línia les obres normatives de referència de la llengua catalana:

 

— Diccionari de la llengua catalana (DIEC2) 

 

— Gramàtica essencial de la llengua catalana (GEIEC)

 

— Ortografia catalana (OIEC)